Kod Neandertalczyka

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2010 10:08
Ludzie są krewnymi Neandertalczyków - wynika z porónania kodu genetycznego obu gatunków.

Zespół międzynarodowych naukowców odczytał kod DNA Neandertalczyka. To przełomowe dokonanie odkrywa tajemnice ewolucji zarówno Neandertalczyków jak i ludzi współczesnych. Szczegóły publikuje tygodnik "Science".

Naukowcy wykorzystali małe próbki sproszkowanych kości trzech Neandertalczyków znalezionych w jaskini w Chorwacji. Odkodowane w 60 procentach DNA porównano później z materiałem genetycznym pięciorga ludzi współczesnych z różnych części świata. Dało to sensacyjne wyniki - powiedział tygodnikowi Science jeden z autorów publikacji Svante Paabo z niemieckiego Instytutu Maxa Plancka. „Okazuje się, że ludzie są spokrewnieni z Neandertalczykami, z tym że tylko ci, którzy żyją poza Afryką, czyli w Europie, Azji czy Papui Nowej Gwinei" - powiedział naukowiec.

Prawdopodobnie oznacza to, że kiedyś ludzie współcześni, emigrując z Afryki krzyżowali się w niewielkim stopniu z Neandertalczykami, prawdopodobnie na terenach Bliskiego Wschodu. W rezultacie dziś ludzie poza Afryką mają od 1 do 4 procent neandertalskiego DNA.
Autorzy trwających cztery lata badań podkreślają jednocześnie, że podczas testów opracowano nowe, znacznie lepsze metody analizy DNA, co przyda się w wielu eksperymentach genetycznych w przyszłości.

Neandertalczycy byli najbliższymi ewolucyjnymi krewnymi ludzi współczesnych. Zamieszkiwali tereny dzisiejszej Europy, Bliskiego Wschodu i Środkowej Azji. Wyginęli około 30 tysięcy lat temu.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)

Neandertalski genom odczytany…

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2009 12:23
ale jeszcze nie zanalizowany.

Trzy zęby, które wstrząsnęły prehistorią

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2010 13:51
Przeczytaj wywiad z drem Mikołajem Urbanowskim, ktorego zespół znalazł pierwsze polskie szczątki neandertalczyka.

Ludzko-neandertalskie krzyżówki?

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2009 11:00
Naukowcy spierają się, czy przedstawiciele naszego gatunku krzyżowali się z neandertalczykami.

Dziś wszyscy jesteśmy Neandertalczykami

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2010 16:46
Od 1 do 4 procent genów Europejczyków pochodzi od Neandertalczyków. Wyniki analiz DNA naszych wymarłych krewnych zaskoczyły naukowców.