Skomplikowane geny rozwielitki

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2011 12:00
Naukowcy po raz pierwszy w historii złamali kod genetyczny zwierzęcia z grupy skorupiaków. Jest nim popularna rozwielitka.

Amerykańscy genetycy piszą o tym w prestiżowym tygodniku Science.

Rozwielitki pchłowate wyglądają jak maleńkie krewetki, mają od dwóch do czterech milimetrów długości, są półprzezroczyste. Naukowcy interesują się nimi od kilkuset lat - od momentu wynalezienia mikroskopu.

Teraz genetycy skupili się na gatunku o nazwie rozwielitka pchłowata (Daphniapulex). Jest ona ważnym gatunkiem ważnym w badaniach przyrodniczych, głównie życia w wodzie. Okazało się, że ten gatunek ma mnóstwo genów, co zaskoczyło samych odkrywców.

- Mimo swoich mikroskopijnych rozmiarów rozwielitka ma 31 tysięcy genów, dla porównania człowiek ma ich 23 tysiące, a muszka owocówka 16 tysięcy - powiedział tygodnikowi "Science" jeden z autorów badań, John Colbourne ze stanowego uniwersytetu w Indianie.

Tak duża liczba genów może wyjaśniać, dlaczego rozwielitki świetnie przystosowują się do trudnych warunków. W razie potrzeby potrafią szybko dostosować się do zmiennych temperatur, małej ilości tlenu, czy dużego zakwaszenia wody. W ekstremalnych sytuacjach mogą nawet wytworzyć nowe części ciała. Znajomość ich kodu genetycznego może pomóc w badaniach nad adaptacją innych zwierząt do niesprzyjających warunków.

(iar)

Zobacz więcej na temat: krewetki

Rozumek jednokomórkowców

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2007 09:35
Proste, drobne zwierzęta umieją poszukiwać pokarmu bardziej planowo, niż sądzono.

Genetyczne przyczyny przyjaźni

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2011 14:30
Co łączy przyjaciół? Wspólne zapatrywania, poglądy, poczucie humoru… Okazuje się, że podstawa jest dużo głębsza – przyjaciele mają wspólne cechy genetyczne.

Poznaj DNA swojego ulubieńca

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2011 18:35
Wielu właścicieli psów chciałoby wiedzieć o przeszłości swojego pupila.

Mamy jednego neandertalskiego przodka

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2011 16:00
9 procent ludzi na świecie miało wspólnego przodka - neandertalczyka, który żył 50-80 tys. lat temu. Odkrył to międzynarodowy zespół badaczy, wśród których jest i Polak, prof. Damian Laubuda z Uniwersytetu w Montrealu.