Poza Ziemią rosną czarne rośliny?

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2011 18:01
Na planetach pozasłonecznych teoretycznie mogą istnieć egzotyczne rośliny, zupełnie inne od tych na Ziemi. Takiego zdania jest Jack O’Malley-James, astrobiolog z uniwersytetu St. Andrews.
Mars
Mars Foto: fot. sxc.hu

Naukowiec badał możliwości istnienia życia w systemach planetarnych różniących się od naszego układu słonecznego.

Jeśli planety okrążają na przykład gwiazdy należące do grupy czerwonych karłów, znacznie ciemniejszych od słońca, życie na tych planetach może wyglądać inaczej niż na Ziemi. W takim przypadku w roślinach zachodziłby odmienny proces fotosyntezy i dla ludzkiego oka miałyby one kolor czarny lub szary. Pochłaniałyby bowiem światło o różnych długościach fal, by maksymalnie wykorzystać dochodzącą z gwiazdy energię.

To, czy czarno-szare rośliny istnieją nie jest pewne, O’Malley opiera jednak swą hipotezę na założeniu, że systemów planetarnych we wszechświecie jest bardzo dużo. Potwierdzają to odkrycia astronomiczne z ostatnich lat.

Niepublikowane jeszcze wyniki badań przedstawiono podczas spotkania brytyjskiego Towarzystwa Astronomicznego w Llandudno w Walii.

(iar)

Zobacz więcej na temat: Walia

Brazylijczycy znaleźli „nasiona życia”

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2010 08:10
Brazylijscy naukowcy odkryli najprostsze mikroby, które prawdopodobnie były źródłami życia biologicznego na Ziemi i, być może, w całym Wszechświecie.

Znaleźliśmy obcych!

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2010 13:45
NASA ogłosiła w czwartek odkrycie nowej, toksycznej formy życia. Na razie na Ziemi, ale takie organizmy mogą przeżyć także na innych planetach.

Rośliny przeżywają w próżni

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2011 12:10
Są pierwsi roślinni kandydaci do podróży w kosmos: to rzodkiewka, sałata i pszenica. Bez uszczerbku wytrzymają w próżni nawet 30 minut.

Rosyjski naukowiec: w czarnych dziurach może być życie

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2011 14:00
Taką tezę postawił rosyjski kosmolog Wiaczesław Dokuczew z Instytutu Badań Jądrowych Rosyjskiej Akademii Nauk.