Gwiazda, na której mógłbyś mieszkać

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2011 12:25
Astronomowie korzystający z należącego do NASA teleskopu dostrzegli grupę bardzo chłodnych gwiazd. Niektóre mają temperaturę pokojową.
Gwiazda, na której mógłbyś mieszkać
Astronomowie korzystający z należącego do NASA teleskopu WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) dostrzegli grupę bardzo chłodnych gwiazd. Znalezione brązowe karły były poszukiwane już od dekady.
Są tak chłodne i ciemne, że niezwykle trudno dostrzec je zwykłym teleskopem. WIDE działa w podczerwieni, a na tej szerokości fal można zobaczyć więcej. Najchłodniejszy z karłów ma temperaturę zaledwie około 25 stopni C (niecałe 80 F). Nazwano go WISE 1828+2650.
Brązowe karły to obiekty gwiazdopodobne o masie zbyt małej (poniżej 8% masy Słońca – 80 mas Jowisza), by mogły zachodzić w nim reakcje przemiany wodoru w hel, które są głównym źródłem energii "normalnych" gwiazd.
Karły tego typu powstają tak jak normalne gwiazdy, ale zapadają się pod własnym ciężarem. Dlatego właśnie reakcje termonuklearne nie mogą się w nich rozpocząć. Ich atmosfera przypomina atmosferę Jowisza. Od gazowych planet odróżnia je jednak to, że są zdolne do syntezy deuteru przynajmniej na początku istnienia i często występują samotnie w przestrzeni. Określa się je czasem (potocznie) mianem niewypałów, nieudanych gwiazd bądź superplanet.
Astronomowie uważają, że część brązowych karłów w rzeczywistości jest czerwona, trudno to jednak sprawdzić, ponieważ nie widzimy ich w świetle widzialnym. Nie wiemy też, jakiego koloru w rzeczywistości jest chłodny WISE 1828+2650.
Astronomowie mają aż 10 oznaczeń dla gwiazd. Od najgorętszej do najchłodniejszej to klasy O, B, A, F, G, K, M, L, T, a teraz także bardzo chłodne Y.Nasze Słońce należy do grupy G. Obiekty od O do K są pełnoprawnymi gwiazdami, M i L to mieszanka brązowego karła i gwiazdy, natomiast T i Y to brązowe karły.
- Wcześniej odkryte brązowe karły miały temperaturę waszego piekarnika - wyjaśnia Davy Kirkpatrick z zespołu WISE. - Wraz z odkryciem grypy Y wychodzimy z kuchni i przechodzimy w chłodniejsze rejony domu.
Nowo odkryte karły nie są dlaeko - to "zaledwie" 40 lat świetlnych od Ziemi, a jeden z karłów Y, WISE 1541-2250, znajduje się jeszcze bliżej - 9 lat świetlnych. Niewykluczone, że karły są jescze bliżej. WISE to sprawdzi.

Znalezione tak zwane brązowe karły były poszukiwane już od dekady. Są tak chłodne i ciemne, że niezwykle trudno dostrzec je zwykłym teleskopem. WISE działa w podczerwieni, a na tej szerokości fal można zobaczyć więcej. Najchłodniejszy z karłów ma temperaturę zaledwie około 25 stopni C (niecałe 80 F). Nazwano go WISE 1828+2650.

Brązowe karły to obiekty gwiazdopodobne o masie zbyt małej (poniżej 8 proc. masy Słońca – 80 mas Jowisza), by mogły zachodzić w nim reakcje przemiany wodoru w hel, które są głównym źródłem energii "normalnych" gwiazd.

Astronomowie uważają, że część brązowych karłów w rzeczywistości jest czerwona, trudno to jednak sprawdzić, ponieważ nie widzimy ich w świetle widzialnym. Nie wiemy też, jakiego koloru jest super-chłodny WISE 1828+2650.

Astronomowie mają aż 10 oznaczeń dla gwiazd. Od najgorętszej do najchłodniejszej to klasy O, B, A, F, G, K, M, L, T, a teraz także bardzo chłodne Y. Nasze Słońce należy do grupy G. Obiekty od O do K są pełnoprawnymi gwiazdami, M i L to mieszanka brązowego karła i gwiazdy, natomiast T i Y to klasyczne brązowe karły.

- Wcześniej odkryte brązowe karły miały temperaturę waszego piekarnika - wyjaśnia Davy Kirkpatrick z zespołu WISE. - Wraz z odkryciem grupy Y wychodzimy z kuchni i przechodzimy w chłodniejsze rejony domu.

Nowo odkryte karły nie są daleko - to "zaledwie" 40 lat świetlnych od Ziemi, a jeden z karłów Y, WISE 1541-2250, znajduje się jeszcze bliżej - 9 lat świetlnych. Niewykluczone, że karły są jeszcze bliżej. WISE to sprawdzi.

(ew/popsci.com)

Gdzie gwiazdy są najmłodsze?

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2009 13:16
Audycja dra Stanisława Bajtlika.

Planeta zakręcona inaczej

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2009 07:34
Astronomowie zaobserwowali niezwykłą planetę.

Miejsce, z którego nie da się uciec

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2008 08:13
Jak powstają czarne dziury?

Hipernowa odkryta przez Polaka

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2010 10:00
Odkryto olbrzymią gwiazdę, która wybucha i... kryje się we własnym pyle.

Samotna supergwiazda - miliony jaśniejsza od Słońca

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2011 22:00
Międzynarodowy zespół astronomów, z polskim udziałem, zbadał w sąsiedniej galaktyce gwiazdę 150 razy masywniejszą i trzy miliony razy jaśniejszą niż Słońce.

Czarna dziura pożarła gwiazdę wielkości Słońca

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2011 09:50
Przed pochłonięciem czarna dziura rozerwała gwiazdę, która znalazła się zbyt blisko niej. Nastąpił potężny i długotrwały rozbłysk energii.