Polscy internauci odkryli egzoplanety

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2012 13:20
Internauci mogą pomagać astronomom w wyłapywaniu potencjalnych planet. Często są skuteczniejsi niż procedury NASA. Właśnie pomogli w odkryciu dwóch nowych kandydatek.

Należące do NASA kosmiczne obserwatorium Kepler ma dwie nowe kandydatki na planety pozasłoneczne.

Ocenia się, że pierwszy z obiektów ma promień cztery razy większy od Ziemi i obiega swoją gwiazdę - KIC 4552729 – w ciągu 97,5 dni. Dr Chris Lintott z Citizen Science Alliance (CSA) – konsorcjum rozwijającego „Planet Hunters” – zapewnił na blogu projektu, że szansa na uznanie tego ciała za oficjalną kandydatkę na planetę to aż 95 procent.

Drugi obiekt jest 3,3 razy większy od Ziemi i obiega swoją gwiazdę - KIC 10005758 – w ciągu 284 dni. Astronomowie pracujący z danymi z Keplera znaleźli wokół tej gwiazd także inną, większą planetę, której okres orbitalny wynosi 132 dni.

Współodkrywcami tych ciał są polscy internauci zaangażowani w „Planet Hunters” – między innymi Ewa Tyc-Karpińska czy użytkownik „kamil”. W naszym kraju projekt znany jest jako „Odkrywcy planet” i dzięki zainaugurowanej pod koniec listopada ubiegłego roku polskiej wersji językowej, cieszy się duża popularnością.

Dlaczego internauci muszą pomagać?

Zadaniem Keplera jest poszukiwanie egzoplanet, w tym przede wszystkim globów przypominających Ziemię i będących w strefie sprzyjającej powstawaniu życia.

Ciała, które potencjalnie mogą być planetami, satelita znajduje poprzez obserwacje tranzytów, a lista kandydatek na egzoplanety ustalana jest po analizie uzyskanych w ten sposób danych. Pracujący w kosmosie instrument ma już na swoim koncie wiele odkryć, jednak jak się okazuje, stosowane standardowo metody wyłapywania planet nie zawsze są stuprocentowo skuteczne.

Tak stało się w przypadku dwóch opisanych wyżej ciał. Ich odkrycie ogłoszono właśnie na spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego (ang. American Astronomical Society - AAS).

Obiekty te mogłyby umknąć astronomom, gdyby nie zaangażowanie użytkowników społecznościowego projektu naukowego „Planet Hunters”. Dzięki niemu, 20 lat po odkryciu pierwszych planet pozasłonecznych, także internauci mogą obecnie uczestniczyć w poszukiwaniu egzoplanet, w tym Drugiej Ziemi.

Polska astronomią stoi

Ogłoszenie przez CSA odkrycia stało się także okazją do podziękowania polskim partnerom konsorcjum – prof. Lechowi Mankiewiczowi, dyrektorowi Centrum Fizyki Teoretycznej PAN i Janowi Pomiernemu, założycielowi i wydawcy portalu Astronomia.pl. Zapewniają oni nie tylko rozwój społecznościowych projektów naukowych w Polsce, ale również pomogli opracować narzędzia, które umożliwiły otwieranie bram do tych projektów także w innych krajach.

Przeczytaj wywiad z prof. Lechem Mankiewiczem i Janem Pomiernym

(ew)

Planet takich jak Ziemia jest więcej

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2011 07:00
Ilość egzoplanet znajdowanych każdego miesiąca musi poprawiać humor tym, którzy nie stracili jeszcze wiary w spotkanie z ET. Teleskop Kepler znalazł już 1235 planet, a działa dopiero od niecałych dwóch lat.

Polaku, możesz stać się odkrywcą drugiej Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2011 19:00
Wystartowała polska brama do projektu, dzięki któremu każdy internauta może wziąć udział w poszukiwaniu drugiej Ziemi.

NASA: druga Ziemia naprawdę istnieje

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2011 23:20
Planetą Kepler-22b już zainteresowali się specjaliści z programu SETI. - Tam mogło rozwinąć się inteligentne życie - twierdzą.

Coraz więcej diamentowych planet

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2011 23:00
O kilku już informowaliśmy. Okazuje się, że mogą być częstym zjawiskiem w naszej Galaktyce.

Tak podobnej jeszcze nie było. Astronomowie dostrzegli bliźniaczkę Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 23:59
Dwie nowo odkryte planety krążą w jednym układzie. Co więcej – krążą wokół gwiazdy podobnej do Słońca. W przeszłości mogły panować tam ziemskie warunki – mówią astronomowie.