X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Ożywili gen sprzed setek milionów lat!

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2012 12:10
Do wskrzeszania dinozaurów jeszcze daleko. Na razie zajmujemy się bakteriami i roślinami. Naukowcy wykorzystali właśnie geny bakterii sprzed 500 mln lat.
Ożywili gen sprzed setek milionów lat
Foto: Glow Images/East News

Mikroorganizm, którą ożywiają naukowcy, pojawił się zaraz po kambryjskiej eksplozji życia, kiedy struktury biologiczne na Ziemi stały się bardziej skomplikowane.

W 2008 roku badacze z Georgia Tech odkryli prastarą wersję sekwencji genowej EF-Tu, która jest obecna we wszystkich komórkach. Bakteria potrzebuje jej aby w ogóle przetrwać. Prehistoryczna wersja tego genu daje zatem ciekawą możliwość podpatrzenia życia na wczesnym etapie rozwoju. Wystarczy "załadować" gen do współcześnie żyjącego mikroorganizmu.

Tak właśnie zrobiono. Betül Kaçar, astrobiolog z Georgia Tech, odkryła, że stare geny pasowałyby dobrze do współczesnej wersji bakterii E. coli. Kaçar stworzyła zatem osiem kolonii hybryd E.coli oraz bakterii z kambru. Chimera rosła dwa razy wolniej niż jej współczesny odpowiednik. Zespół Kaçar postanowił sprawdzić, czy ewolucja pójdzie w "nowoczesnym" kierunku. Hodowano ją zatem przez 500 pokoleń (!) i przekonano się, że tempo dojrzewania stopniowo się zwiększało Najmłodsi potomkowie hybryd dojrzewali szybciej niż współczesne E.coli.

Następnie Kaçar zsekwencjonowała genom najmłodszych chimer aby zobaczyć, co dokładnie się zmieniło. Okazało się, że stare geny w ogóle nie przypominały współczesnej wersji E.coli. To białka E. coli dostosowały się do starego genu. Ewolucja poszła zupełnie inną ścieżką.

To ciekawe wyniki, pokazują bowiem, że ewolucja nie jest skazana na jedno rozwiązanie. Natura potrafi wypracować kilka alternatywnych ścieżek.

Zespół z Georgia Tech będzie nadal hodował hybrydy i obserwował ich ewolucję.

(ew)

Zobacz więcej na temat: białko

Brazylijczycy znaleźli „nasiona życia”

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2010 08:10
Brazylijscy naukowcy odkryli najprostsze mikroby, które prawdopodobnie były źródłami życia biologicznego na Ziemi i, być może, w całym Wszechświecie.

Skąd wzięło się życie? 7 teorii

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2011 15:20
Czy zastanawialiście się, Państwo, skąd w ogóle w materii nieożywionej pojawiło się życie? Spór toczy się od setek lat. Współczesna nauka zna wiele możliwych odpowiedzi. Oto siedem najbardziej popularnych.

W Kanadzie jak na Jowiszu i Marsie. Naukowcy szukają życia

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2012 14:42
Na kanadyjskiej wyspie Ellesmere panują warunki arktyczne. Część wyspy to zlodowaciała kraina, pokryta plamami siarki. Naukowcy NASA sądzą, że podobnie jest na Europie, jednym z księżyców Jowisza. Dlatego Ellesmere pomoże w zbadaniu, czy w okolicach Jowisza istnieje życie.

Bakterie na arsenie? Nowe badania dementują

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2012 20:25
W grudniu 2010 NASA ogłosiła odkrycie nowej, toksycznej formy życia. Zamiast na fosforze, podstawowej cegiełce DNA, miały one polegać na arsenie. Odkrycie było sensacją. Okazuje się jednak, że przedwczesną.