X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Zastanów się, zanim skorzystasz z windy

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2013 00:11
Nawet niewielkie dawki ruchu, które w sumie składają się na 30 minut, mogą być równie korzystne dla organizmu, jak dłuższe ćwiczenia - wykazują nowe badania.
Zastanów się, zanim skorzystasz z windy
Foto: Glow Images/East News
Przed skorzystaniem z windy lub zamówieniem jedzenia do pracy warto się dwa razy zastanowić. Nawet niewielkie dawki aktywności składające się na 30 minut ruchu dziennie mogą być równie korzystne dla organizmu, jak dłuższe ćwiczenia - wykazują nowe badania.
Okazuje się, że krótkie okresy ruchu, nawet jedno-, dwuminutowe, mogą zapobiec wystąpieniu zespołu metabolicznego, podwyższonemu ciśnieniu krwi i poziomu cholesterolu. Jest tylko jeden warunek - w sumie muszą one trwać pół godziny.
 
"Nasze wyniki pokazują, że aktywne podejście do życia w porównaniu z usystematyzowanymi ćwiczeniami może mieć równie korzystne skutki zdrowotne - powiedział współautor badania Paul Loprinzi z amerykańskiego Bellarmine University. - Zachęcamy więc do szukania okazji do ruchu. Np. zamiast siedzieć podczas rozmowy telefonicznej, można się przechadzać".
 
Badacze obliczyli ponadto, że 43 proc. osób, które narzuciły sobie takie krótkie momenty aktywności, osiągało wymagane 30 minut. Z drugiej strony dotyczyło to tylko 10 proc. osób regularnie ćwiczących.
 
"To bardziej naturalna forma ćwiczeń - tak sobie pochodzić i więcej się poruszać - powiedział współautor badania, prof. Brad Cardinal - Niektórzy uważają, że skoro nie mogą ćwiczyć przez pół godziny bez przerwy, to nawet nie warto zaczynać. Nasze rezultaty dają ludziom opcje w wyborze formy aktywności fizycznej".
 
Badacze uważają, że takie krótkie przypływy aktywności mogą lepiej wpasować się w harmonogram zajętych pracowników. Może to być przechadzanie się po biurze, a nawet robienie pompek czy przysiadów podczas wieczornego oglądania telewizji.
 
Naukowcy zaznaczają jednak, że takie krótkie ćwiczenia niekoniecznie pomagają zrzucić wagę.
 
"W naszym społeczeństwie technologia wciąż podsuwa przedmioty, które zachęcają, żeby usiąść i być mniej aktywnym - podkreślił Cardinal. - Prowadzenie bardziej aktywnego trybu życia jest mniej kosztowne niż karnet na siłownię. Jeśli człowiek do tego przywyknie, to w dłuższym okresie będzie zdrowszy, bardziej mobilny i po prostu będzie się czuł lepiej".
 
W badaniu opisanym w magazynie "American Journal of Health Promotion" wzięło udział 6 tys. osób dorosłych

Chodzi o nawet jedno, czy dwuminutowe momenty ruchu mogą zapobiec podwyższonemu ciśnieniu krwi i poziomu cholesterolu. Jest tylko jeden warunek - w sumie muszą trwać pół godziny.

- Nasze wyniki pokazują, że aktywne podejście do życia może mieć równie korzystne skutki zdrowotne - powiedział współautor badania Paul Loprinzi z amerykańskiego Bellarmine University. - Zachęcamy więc do szukania okazji do ruchu. Np. zamiast siedzieć podczas rozmowy telefonicznej, można się przechadzać. 

Badacze obliczyli, że 43 proc. osób, które narzuciły sobie takie krótkie momenty aktywności, osiągało wymagane 30 minut. Z drugiej strony dotyczyło to tylko 10 proc. osób regularnie ćwiczących. - To bardziej naturalna forma ćwiczeń: tak sobie pochodzić i więcej się poruszać - mówi współautor badania, prof. Brad Cardinal. - Niektórzy uważają, że skoro nie mogą ćwiczyć przez pół godziny bez przerwy, to nawet nie warto zaczynać. Nasze rezultaty dają ludziom opcje w wyborze formy aktywności fizycznej. 

Naukowcy zachęcają: krótkie przypływy aktywności mogą lepiej wpasować się w harmonogram zajętych pracowników. Może to być przechadzanie się po biurze, a nawet robienie pompek czy przysiadów podczas wieczornego oglądania telewizji. Badacze zaznaczają jednak, że takie krótkie ćwiczenia niekoniecznie pomagają zrzucić wagę.

W badaniu opisanym w magazynie "American Journal of Health Promotion" wzięło udział 6 tys. osób dorosłych.

(ew/PAP-Nauka w Polsce)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

W zdrowym ciele lepsza pamięć

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2010 17:42
Dzieci sprawniejsze fizycznie mają lepsze wyniki w testach pamięciowych - wynika z badań.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mężczyzna poci się lepiej

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2010 09:38
Jeśli chodzi o skuteczność pocenia się podczas wysiłku, kobiety nie dorównują mężczyznom.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak sport, to tylko z przyjaciółmi

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2011 10:00
Naukowcy odkryli, że uprawianie sportu wspólnie z dobrym kolegą lub koleżanką mobilizuje dzieci do większej aktywności fizyczne. Wychodzi to pociechom na zdrowie.
rozwiń zwiń