X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Super wtrysk

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2010 16:59
Czy zwykły silnik może palić dwa razy mniej niż najbardziej ekonomiczne samochody hybrydowe? Okazuje się, że tak.
Audio

Pamiętacie turbinkę Kowalskiego, która miała uczynić z naszych „Maluchów” bolidy F1 palące tyle,  co benzynowa kuchenka turystyczna? Nigdy nie weszła do produkcji, gdyż była nietrwała i nie dawała takich oszczędności ani zwiększenia mocy silniczków w Fiatach 126p, jak się spodziewano.

Na powszechne użycie ma za to szanse wynalazek firmy Transonic Combustion. Jest to nowy system wtrysku paliwa w silnikach benzynowych, który powoduje, że standardowe samochody palą połowę tego, co najbardziej ekonomiczna w tej chwili na rynku hybrydowa Toyota Prius.

 

 

Nowy system ma kosztować tyle, ile obecne na rynku najlepsze systemy wtrysku paliwa. Jednak biorąc pod uwagę oszczędności jakie będzie można uzyskać koszt może zwrócić się po niedługim czasie.

Jak działa nowy system wtrysku paliwa? Etylina jest podgrzewana i ściskana do stanu płynu nadkrytycznego przed wtryśnięciem jej do komory spalania. To pozwala na bardzo szybkie i czyste spalanie mieszanki. A to powoduje, że zmniejsza się gwałtownie ilość paliwa potrzebna do pracy silnika. Paliwo jest także przepuszczane przez katalizator, który dodatkowo zwiększa spalanie.


Stan nadkrytyczny powstaje wówczas, gdy temperatura i ciśnie cieczy są większe niż punkt krytyczny substancji. Zanika wówczas granica między stanem gazowym a ciekłym. Paliwo w takim stanie bardzo dobrze miesza się z powietrzem, a do zapłonu nie jest potrzeba iskra.
Ciśnienie i temperatura są wystarczające wysokie w cylindrze do samozapłonu mimo że paliwa jest znacznie mniej.

 

Samozapłon następuje w momencie, gdy tłok jest w  optymalnej pozycji w cylindrze, tak by maksimum energii spalania zamienić na ruch tłoka. A więc na poruszenie samochodu.

System jest teraz testowany w kilku samochodach. Celem jest sprawdzenie, jak nowy sposób wtrysku będzie wpływał na żywotność silników, gdyż jest on poddany bardzo wysokim ciśnieniom i temperaturom. Transonic Combustion planuje uruchomienie normalnej produkcji nowych, oszczędnych systemów wtryskowych w 2014 roku.

Andrzej Szozda

źr. physorg.com, Transonic Combustion,

wikipedia

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Open-source przyszłością motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2007 10:03
Przyszłość kinematografii i motoryzacji należy do hobbystów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czwarty wymiar - 28.07.2010

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2010 18:23
Muzeum w sieci i kino w samochodzie
rozwiń zwiń