X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Hartwig w dwóch językach

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2008 08:29
Poezja Julii Hartwig posiada potencjał społecznego oddziaływania, uczestnictwa w życiu publicznym. Ta cnota przez lata towarzyszyła twórczości polskich poetów.
Audio

Wiersze były punktem odniesienia w ideologicznych dyskusjach, przedmiotem sporów, artefaktami wyznaczającymi obyczaje językowe, w PRL jedną z nielicznych możliwości polemiki z oficjalnym, autorytarnym dyskursem. Dla porządku warto przywołać nazwiska twórców, których dzieła do dziś kształtują zbiorową wrażliwość: Wisławę Szymborską, księdza Jana Twardowskiego, Czesława Miłosza, a zwłaszcza Zbigniewa Herberta. Wszyscy z wymienionych są bohaterami dwujęzycznej serii Wydawnictwa Literackiego prezentującej w ekskluzywnej formie twórczość najpopularniejszych polskich poetów. Wydany niedawno w tym cyklu tom wierszy wybranych Julii Hartwig pełni więc dwie funkcje: jest dziełem literackim w swym najszerszym sensie, ale również potwierdzeniem istnienia inteligentów w kraju przeżywającym gwałtowną, nienaturalną modernizację. I choć obecnie zaobserwować można zanik tego kulturowego fenomenu wynikający z upadku i rozmycia inteligencji rozumianej jako formacja etyczna, rodzaj dyscypliny, powojenna polska literatura wciąż istnieje w narodowej świadomości.

Czytając ten tom jako przejaw specyficznie polskiego fenomenu kulturowego, wyraz znaczenia poezji dla polskich inteligentów łatwo wpaść w pułapkę lektury banalnej, czytelnicze koleiny. Warto spojrzeć na poezję Hartwig z innej perspektywy. Jeśli bowiem zawiesi się na moment społeczny kontekst, można dotrzeć do źródła osobliwego znaczenia jej poezji dla „duszy polskiej”.

W wierszach z polsko-angielskiego zbioru, podobnie jak w całej twórczości poetki szczególnie ważnym wątkiem jest poszukiwanie harmonii. Obecna jest w niej delikatna ironia, doświadczenie niepewności, ale zarazem zdolność dziwienia się światu, nieustannego odkrywania jego bogactwa. Owe spotkania ze światem wynikają z biografii poetki, która jest również tłumaczką literatury francusko- i angielskojęzycznej, wykładała literaturę na amerykańskich uniwersytetach. Jej precyzyjny, a zarazem bogaty styl, mistrzowskie operowanie konkretem, dążenie do zbadania w świecie zarówno tego, co widzialne jak i niewidzialne, są nie tylko wynikiem refleksji intelektualistki, ale również zapisem doświadczeń życia.

Warto zwrócić uwagę na kolejną możliwość lektury Wierszy Wybranych: szczególnie mocno zaakcentowany w posłowiu przez poetkę i tłumaczy Johna i Bogdany Carpenterów problem właściwości i adekwatności przekładu. Dzięki współistnieniu wersji polskiej i angielskiej można doświadczać siły poezji w zwierciadle dwóch języków. Tom wierszy Julii Hartwig jest nie tylko wyborem najważniejszych utworów poetki przygotowanym z myślą o angielskojęzycznych czytelnikach – to także swoista próba wrażliwości. Tłumacze w posłowiu opisują swój osobisty, emocjonalny związek z opracowywanymi wierszami: tłumaczenie poezji to jak wyprawa do nieznanego kraju.[…] Praca nad przelałem to żmudny stopniowy proces odkrywania tej krainy, próba dotarcia do niej na różnych poziomach zrozumienia jej kultury.

Obcowanie z Wierszami Wybranymi Julii Hartwig przebiega na trzech płaszczyznach i prowadzi do trzech spostrzeżeń – poezja w Polsce wciąż jest ważna i celebrowaną sztuką, wrażliwość pomimo różnic języków to cnota uniwersalna. A najważniejszym doświadczeniem lektury tomu jawi się płynące z niego przesłanie uczestnictwa w świecie i ciągłego odrywania jego skomplikowanej faktury.

Jan Bińczycki

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Telenowela z ambicjami

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2008 10:32
Grzegorz Wysocki i Mikołaj Golubiewski starają się nie zapaść w senność rozmawiając o nowej powieści Wojciecha Kuczoka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tygodnik Literacki: Julia Hartwig „Jasne, niejasne”

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2010 22:01
15 maja 2010, godz. 10:05
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od faktów do fikcji: Josif Brodski "Tylko dziękczynienie"

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2010 11:59
24 maja 2010, godz. 21:30
rozwiń zwiń