Kultura

Co odkryli naukowcy, badając tryptyk Memlinga?

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2012 16:35
Międzynarodowa ekipa naukowców przy użyciu najnowocześniejszej aparatury bada chemiczną strukturę tryptyku "Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga.
Sąd Ostateczny Hans Memling (fragment)
Sąd Ostateczny Hans Memling (fragment)Foto: Muzeum Narodowe Gdańsk

Z badań naukowców wynika, że Memling używał pigmentu z Afganistanu, który był droższy niż złoto. Kierujący badaniami prof. Antonio Sgamelotti mówi, że pigment zwany Lapis Lazuli malarz użył przy przedstawieniu broszy na szacie Chrystusa.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Koordynująca badania prof. Iwona Szmelter dodaje, że pigment ten był używany przez innych malarzy, ale nie w takiej ilości.

Zdaniem Szmelter dotychczasowe badania nie mogą ostatecznie potwierdzić ani zaprzeczyć, czy obraz rzeczywiście namalował Hans Memling. Jej zdaniem gdański tryptyk można porównać z "Ołtarzem mistycznych zaślubin św. Katarzyny" znajdującym się w Muzeum Memlinga w Brugii. Belgijskie dzieło na pewno namalował Hans Memling.

/






IAR,kk

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Hans Memling "Sąd Ostateczny"

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2010 08:23
W audycji z cyklu "Jest taki obraz": rozmowa o słynnym dziele niderlandzkiego malarza, bezcennym eksponacie gdańskiego Muzeum Narodowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Memling miał swoją strategię portretowania

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2010 01:00
Ten obraz chciało mieć wielu – Rudolf II, Piotr Wielki czy Napoleon.
rozwiń zwiń
Czytaj także

To on przywiózł do Gdańska "Sąd Ostateczny"

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2012 17:35
Gdańskie Muzeum Archeologiczne planuje zbudować replikę średniowiecznego statku, którego załoga w kaperskiej wyprawie zdobyła m.in. przechowywany do dziś w Gdańsku obraz Hansa Memlinga. Replika okrętu miałaby pełnić funkcję pływającego muzeum.
rozwiń zwiń