Znany jest przede wszystkim jako autor prac religijnych - malowideł ściennych, ikonostasów, polichromii - m.in. w cerkwiach w Białymstoku, Jeleniej Górze, Kościele Podwyższenia Krzyża Pańskiego w Krakowie, kościele Św. Krzyża w Warszawie.
Artysta malował też portrety, pejzaże, martwe natury, obrazy  abstrakcyjne. Jego prace znajdują się w polskich muzeach, ale także w  kolekcjach prywatnych w Kanadzie, USA, Niemczech. 
Duchowe narodzenie
 Urodził się w 1923 roku w Krakowie. Jako nastolatek odbył pielgrzymkę do  Ławry w Poczajowie na Wołyniu. Pisał potem: "ja, malarz polski, duchowo  narodziłem się w Ławrze Poczajowskiej". 
 
Wkrótce potem znalazł się we Lwowie, gdzie zwiedził Muzeum Ukraińskie z  bogatą kolekcją ikon (wyjazdy przypadły na lata 1937-39). Oba fakty  zaowocowały trwałą fascynacją przyszłego artysty wschodniogalicyjskim  malarstwem ikonowym. 
 Po latach wspominał: - Wszystko to, co później w ciągu życia realizowałem  w malarstwie, było, choćby nawet pozornie stanowiło odejście, określone  tym pierwszym zetknięciem się z ikonami w lwowskim muzeum. 
 
Zainspirowany tym doświadczeniem wstąpił do monasteru św. Jana  Chrzciciela pod Lwowem. W klasztorze malował ikony; miał też dostęp do  muzeum, w którym spędzał długie godziny. Chociaż nie został mnichem, bo  zachorował i musiał wyjechać do Krakowa, to doświadczenie wpłynęło na  całe życie malarza. Nowosielski nie powrócił już do zakonu, wybuchła  wojna. 
 Podczas okupacji poznał Grupę Młodych Plastyków skupioną wokół Tadeusza  Kantora. Wraz z nimi zorganizował wystawę swoich pierwszych dzieł. W tym  samym czasie Nowosielski podjął studia na krakowskiej ASP, z których po  krótkim czasie zrezygnował. Wcześniej studiował również w krakowskiej  Kunstgewerbeschule. 
 
Kierownik idealny
W latach 50. wyjechał do Łodzi, gdzie - jak twierdził - "był mężem  swojej żony" oraz pełnił funkcję kierownika łódzkiego Teatru Lalek. - Byłem kierownikiem idealnym, przez pół roku nie załatwiłem żadnej  sprawy - wspominał po latach. 
 
Po tym krótkim epizodzie urzędniczym powrócił do sztuki malarskiej. Pod  koniec lat 50. współtworzył Grupę Krakowską, skupiającą grupę artystów  zajmujących się różnymi dziedzinami sztuki. W latach 60. Nowosielski powrócił na ASP do Krakowa, gdzie został  wykładowcą, a od roku 1984 był profesorem. Zajmował się także  działalnością pedagogiczną na łódzkim PWSSP (1957-62). 
 
W 1996 założył z żoną Zofią Fundację Nowosielskich, która przyznaje co  rok nagrodę i stypendia młodym uzdolnionym artystom. Fundacja ma  siedzibę i dostaje organizacyjne wsparcie od krakowskiej galerii sztuki  Teresy i Andrzeja Starmachów. 
 Stale powracającym tematem obrazów Jerzego Nowosielskiego były cerkwie i  kobiety. "Kobieta jest symbolem Kościoła. A cerkiew i akt są do siebie  podobne. Kształty barokowych kopuł przypominają kształt kobiecego ciała.  Cerkiew i kobieta to królestwo boże na ziemi" - mówił artysta. 
 
W 2010 r. Jerzy Nowosielski został laureatem Nagrody Polskiej Akademii  Umiejętności im. Erazma i Anny Jerzmanowskich. Uroczystość wręczenia  nagrody, zwanej "polskim Noblem", odbyła się 10 maja na Zamku Królewskim  na Wawelu. Laureat, ze względu na stan zdrowia, nie mógł w niej  uczestniczyć. - Nagroda jest wyrazem najwyższego uznania dla osiągnięć  artystycznych czcigodnego laureata oraz jego wytrwałej pracy na rzecz  pojednania Kościołów i narodów - zapisano w dyplomie.
sm