Redakcja Polska

"Język polski jako język osobistego wyboru". Ważne inicjatywy Instytutu Rozwoju Języka Polskiego

27.08.2025 15:55
Przygotowujemy dokument, który ma realnie wspierać nauczycieli polonijnych, być praktycznym narzędziem ułatwiającym codzienną pracę dydaktyczną, inspirującym i odpowiadającym na rzeczywiste potrzeby szkół polonijnych na całym świecie - mówi, o "Ramach programowych polonijnej edukacji językowo-kulturowej", dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorka Instytutu Rozwoju Języka Polskiego.
Audio
  • Zachęcamy do wysłuchania rozmowy z dr Urszulą Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorką Instytutu Rozwoju Języka Polskiego. Rozmawiały Halina Ostas i Maria Wieczorkiewicz [posłuchaj]
Dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorka Instytutu Rozwoju Jezyka Polskiego
Dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorka Instytutu Rozwoju Jezyka PolskiegoFoto: Maria Wieczorkiewicz/PRdZ

W Instytucie Rozwoju Jezyka Polskiego odbyło się spotkanie informacyjne online poświęcone "Ramom programowym polonijnej edukacji językowo-kulturowej". Podczas wydarzenia koordynator projektu, prof. dr hab. Przemysław Gębal, zaprezentował założenia dokumentu oraz odpowiedział na pytania uczestników.

O dokumencie, Polskie Radio dla Zagranicy, rozmawiało z dr Urszulą Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorką Instytutu Rozwoju Języka Polskiego.

- Eksperci powołani przez Instytut opracowali ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej i zachęcają jednocześnie środowiska, którym leży na sercu oświata polonijna, a zwłaszcza nauczanie języka polskiego za granicą, do wzięcia udziału w konsultacjach dotyczących tego dokumentu. One potrwają do 15 września - powiedziała dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk

- Powiedzmy, dlaczego powstał ten dokument i w jaki sposób zdobywano wiedzę o sytuacji w oświacie polonijnej?  

- Ten dokument, co należy podkreślić, jest dokumentem pionierskim. Nigdy do tej pory nie było takiego dokumentu, który z jednej strony diagnozowałby nauczanie języka polskiego poza granicami kraju, a to środowisko jest niezwykle zróżnicowane, a z drugiej strony, proponował konkretne rozwiązania, dostosowane właśnie dla grup osób nauczających języka poza granicami kraju. Ten dokument ma dwa cele. Jeden jest diagnostyczny, żeby uświadomić wszystkim, jak to faktycznie wygląda. Myślę, że wiele środowisk ma wiedzę na ten temat. Czasem ta wiedza jest jednak fragmentaryczna, bardziej wyobrażeniowa, a my zebraliśmy konkretne dane. Mamy informacje o osobach, które uczą w szczególności w szkołach społecznych. Tych jest zdecydowanie najwięcej w systemie, czyli takich szkół, które nie podlegają polskiemu nadzorowi. To są oddolne organizacje, bardzo często skrzykują się rodzice, chętni nauczyciele, żeby przekazywać dziedzictwo polskie, ale mogą to robić w dowolny sposób i często są niestety pozostawieni sami sobie. Ta rama ma przygotować grunt pod spójny system nauczania języka polskiego poza granicami kraju, czyli dać wsparcie tym nauczycielom po to, żeby oni nie musieli sami mierzyć się z ogromnymi trudnościami. Na przykład z takimi, że mają w jednej klasie dzieci o ogromnym zróżnicowaniu poziomu znajomości języka. Do szkoły polonijnej przychodzą zarówno dzieci, które nie mówią w ogóle po polsku, jak i dzieci, które mówią po polsku w domu, więc mówią językiem domowym, jak i dzieci, które właśnie przyjechały z Polski i mówią po polsku biegle. To są niezwykle trudne wyzwania i ta rama na nie odpowiada. Serdecznie zapraszamy wszystkich, którym bliska jest edukacja polonijna, do udziału w naszych konsultacjach - powiedziała dyrektorka Instytutu Rozwoju Języka Polskiego.


Dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorka Instytutu Rozwoju Jezyka Polskiego i  Grażyna Oblas, prezeska Fundacji na Rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego Dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorka Instytutu Rozwoju Jezyka Polskiego i Grażyna Oblas, prezeska Fundacji na Rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego

- Jest czas konsultacji, a co po nich? Kiedy można się spodziewać, że ten dokument będzie wdrożony i że w szkolnictwie polonijnym zajdą korzystne zmiany?

- Oczywiście po etapie konsultacji zobaczymy jakie będą uwagi. Myślę, że na pewno do końca roku ustalimy już treść ram programowych. Należy podkreślić, że ramy programowe to nie jest podstawa programowa, dlatego że podstawa programowa jest dokumentem obowiązującym. Tutaj natomiast mówimy o dokumencie, który właściwie wygląda bardzo podobnie do podstawy programowej, ale nie jest obowiązkowy. To jest dokument pomocniczy. Więc jeżeli nauczyciele, jeżeli dyrektorzy poszczególnych szkół będą chcieli skorzystać z tego dokumentu, to będą mogli. Już tworzymy materiały dydaktyczne, szkolenia dla nauczycieli, będziemy rozwijać certyfikacje właśnie w oparciu o te ramy, po to, żeby za kilka lat móc powiedzieć: mamy spójny system nauczenia języka polskiego poza granicami kraju - mówiła dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk.



- Instytut Rozwoju Języka Polskiego prowadzi bardzo ważną, wielostronną działalność. Niedawno w Instytucie odbyła się na przykład uroczysta inauguracja Akademii Młodych Liderów i Ambasadorów Polonijnych. To program realizowany przez Stowarzyszenie Aktywny Dialog, ale dofinansowany właśnie ze środków budżetu państwa przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego. Już kolejny raz Instytut wspiera tę inicjatywę. Dlaczego warto to robić? 

- Dodam na początku, że mamy dwie akademie dla liderów polonijnych. Jedną prowadzi Stowarzyszenie Aktywny Dialog, drugą Fundacja Szkoły Liderstwa, bardzo doświadczona fundacja. Dlaczego? Dlatego, że zależy nam na tym, żeby zachęcać i aktywizować młodych ludzi do pracy na rzecz środowiska polonijnego. Widzimy widoczną lukę pokoleniową, mamy wielu starszych zaangażowanych działaczy, za co chylę czoła i gratuluję. Natomiast potrzebujemy też młode osoby, żeby rzeczywiście tożsamość polską, język polski podtrzymywać. Poprzez takie programy próbujemy ich aktywizować, żeby zgłaszali swoje projekty, żeby rozwijali polskość.

Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy, w której mówimy też m.in. o Multimedialnej Akademii Młodego Reportera, z dr Urszulą Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorką Instytutu Rozwoju Języka Polskiego. Rozmawiały Halina Ostas i Maria Wieczorkiewicz.


Instytut Rozwoju Języka Polskiego zaprezentował nowe kierunki działania

28.02.2025 16:00
Instytut Rozwoju Języka Polskiego realizuje swoją misję, opierając się na pięciu strategicznych kierunkach działania. Zaprezentowała je podczas konferencji prasowej dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorka Instytutu.

O Instituto para o Desenvolvimento da Língua Polonesa apresentou novos eixos de ação

12.03.2025 18:02
O Instituto para o Desenvolvimento da Língua Polonesa executa sua missão com base em cinco direções estratégicas de atividade. Elas foram apresentadas durante uma coletiva de imprensa pela Dra. Urszula Starakiewicz-Krawczyk, diretora do Instituto.

El Instituto para el Desarrollo de la Lengua Polaca ha presentado nuevas líneas de acción

14.03.2025 17:18
El Instituto para el Desarrollo de la Lengua Polaca lleva a cabo su misión basándose en cinco direcciones estratégicas de actividad. Los resultados fueron presentados durante una conferencia de prensa por la directora del Instituto, Dra. Urszula Starakiewicz-Krawczyk.

Instytut Rozwoju Języka Polskiego z nową ofertą dofinansowania letniego wypoczynku dzieci polonijnych

30.05.2025 12:35
Zapytaliśmy ponad trzy tysiące rodziców i dwustu dyrektorów szkół o to jakie mają preferencje dotyczące wypoczynku letniego w Polsce. To, co mnie bardzo zaskoczyło, to to, że aż 75 procent rodziców nie miało pojęcia o tym, że w ogóle mogą skorzystać z takiej oferty. Więc wsłuchując się w te potrzeby, zmieniliśmy sposób rekrutacji i organizacji całego konkursu w taki sposób, że najpierw do konkursu przystępowali organizatorzy wypoczynków. I ci, którzy zostali wybrani w konkursie, ich oferty, są dopiero prezentowane na ogólnodostępnym portalu - mówi dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, dyrektorka Instytut Rozwoju Języka Polskiego.