Redakcja Polska

Tradycje Plecionkarskie z Polski na liście UNESCO

21.11.2025 10:52
Już w grudniu Tradycje Plecionkarskie z Polski zostaną oficjalnie wpisane na prestiżową Listę Reprezentatywną Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO. Oficjalne wręczenie wpisu odbędzie się podczas konferencji UNESCO w New Delhi. 
Wojciech Swiatkowski, prezes Stowarzyszenia Polskich Plecionkarzy
Wojciech Świątkowski, prezes Stowarzyszenia Polskich Plecionkarzy Stowarzyszenie Polskich Plecionkarzy

Wpis na listę UNESCO to nie tylko wyjątkowe wyróżnienie dla polskiej kultury, ale także historyczny moment, który pozwala zwrócić uwagę na znaczenie tej sztuki, jej twórców oraz lokalnych społeczności, które od pokoleń pielęgnują plecionkarskie tradycje w całej Polsce. 

Plecionkarstwo w Polsce ma wielowiekową tradycję, a podstawowym surowcem wykorzystywanym w tej sztuce zawsze były materiały pochodzenia roślinnego - łodygi traw, słomy, korzenie sosny czy jałowca. Jednak niezmiennie najważniejszym materiałem pozostaje wiklina, która stanowi dziś blisko 90% wykorzystywanego surowca. Jej silne powiązanie z rzekami sprawiło, że zarówno sposób pozyskiwania materiału, jak i powstające wyroby były integralną częścią nadrzecznych krajobrazów. Historycznie najbardziej charakterystycznym produktem była samołówka (więcierz, wiersza), a rozwój rzemiosła na przestrzeni wieków wspierały kolejne fale osadnictwa, szczególnie od średniowiecza do połowy XIX wieku - z istotną rolą osadników olenderskich. Od drugiej połowy XIX wieku znaczący wpływ na kształt współczesnego plecionkarstwa miało natomiast szkolnictwo kierunkowe, rozwijające się m.in. w Galicji, Wielkopolsce i centralnym Mazowszu, gdzie tradycje te są pielęgnowane do dziś. Współcześnie media społecznościowe ujednolicają wzornictwo na świecie, jednak tym, co wciąż wyróżnia polskie plecionkarstwo, jest dominacja wikliny jako materiału podstawowego - element głęboko zakorzeniony w lokalnej historii i kulturze rzemiosła. 

Wojciech Świątkowski, prezes Stowarzyszenia Polskich Plecionkarzy
Wojciech Świątkowski, prezes Stowarzyszenia Polskich Plecionkarzy
- To wyjątkowy moment nie tylko dla środowiska plecionkarzy, ale dla całej Polski. Wpis na listę UNESCO to docenienie wielowiekowej tradycji, którą rzemieślnicy i lokalne społeczności pielęgnują od pokoleń. To także szansa na dalsze kultywowanie i promocję naszej sztuki w kraju i za granicą. Dzięki temu wyróżnieniu mamy możliwość rozwijania edukacyjnych i promocyjnych projektów, które przybliżą plecionkarstwo kolejnym pokoleniom - komentuje Wojciech Świątkowski, prezes Stowarzyszenia Polskich Plecionkarzy

Wpis na listę UNESCO to nie tylko prestiż, ale przede wszystkim instrument ochrony i rozwoju tradycji. Dla twórców i rzemieślników oznacza szansę na zwiększenie rozpoznawalności, wsparcie dla lokalnych warsztatów oraz możliwość włączenia plecionkarstwa w działania edukacyjne i turystyczne.
- Dzięki wpisowi możemy planować nowe projekty edukacyjne, warsztaty i wystawy, które pozwolą młodszym pokoleniom poznać bogactwo polskiego plecionkarstwa. To także impuls do współpracy międzynarodowej i wymiany doświadczeń z innymi krajami, które również chronią swoje tradycje rzemieślnicze - dodaje Świątkowski.

Plecionkarz podczas pracy Plecionkarz podczas pracy

Tradycje Plecionkarskie z Polski stają się siódmym polskim elementem wpisanym na Listę Reprezentatywną Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO. Do grona wpisanych tradycji należą: szopkarstwo krakowskie, kultura bartnicza, sokolnictwo, tradycja dywanów kwiatowych na Boże Ciało, flisactwo oraz polonez - tradycyjny polski taniec.

mat.prasowe/ks


Zobacz więcej na temat: UNESCO tradycja

Kultura górali polskich Karpat wpisana na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

18.11.2025 15:33
Kultura górali polskich Karpat oraz żywieckie tradycje zdobnictwa bibułkowego to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego - podało MKiDN. Tworzona od 2013 r. lista liczy już 118 pozycji dokumentujących żywe tradycje, zwyczaje i umiejętności.

Polska literatura w Chinach. „Tłumaczenie to moja pasja”

19.11.2025 15:00
Jak postrzegana jest polska literatura w Chinach? Jak Chińczycy reagują na polskie książki oraz dlaczego niektóre fragmenty naszej literatury są wyjątkowo trudne do przełożenia na język chiński?

Łączy pamięć historyczną ze współczesną architekturą. Trwa budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918–1919

20.11.2025 13:22
U stóp Wzgórza Świętego Wojciecha w Poznaniu powstaje nowa siedziba Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918–1919. Inwestycja, która w najbliższych latach stanie się jednym z najważniejszych miejsc pamięci w regionie, już dziś przyciąga uwagę skalą podziemnej konstrukcji i architektoniczną koncepcją zakładającą połączenie historii z nowoczesną formą.