Redakcja Polska

Łączy pamięć historyczną ze współczesną architekturą. Trwa budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918–1919

20.11.2025 13:22
U stóp Wzgórza Świętego Wojciecha w Poznaniu powstaje nowa siedziba Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918–1919. Inwestycja, która w najbliższych latach stanie się jednym z najważniejszych miejsc pamięci w regionie, już dziś przyciąga uwagę skalą podziemnej konstrukcji i architektoniczną koncepcją zakładającą połączenie historii z nowoczesną formą.
Budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego - sierpień 2025
Budowa Muzeum Powstania Wielkopolskiego - sierpień 2025Foto: Fot. Dronowiec.pl/ WXCA

Serce muzeum pod ziemią – kopuła, która wyznacza rytm przestrzeni

Prace przy budowie rozpoczęły się 16 lutego 2024 roku, w 105. rocznicę podpisania rozejmu w Trewirze – symbolicznej daty uznania zwycięstwa powstańców wielkopolskich. Do tej pory roboty koncentrowały się głównie pod ziemią, gdzie powstała obszerna kondygnacja mieszcząca przestrzeń wystawy stałej. To właśnie tam, na ponad 3 tys. m², prezentowana będzie historia blisko dwóch stuleci walk o niepodległość, zwieńczona sukcesem Powstania Wielkopolskiego.

Centralnym punktem podziemnej części jest rotunda przykryta kopułą o rozpiętości 30 metrów. Jej konstrukcja została właśnie ukończona, a wraz z demontażem tymczasowych podpór zaczyna odsłaniać się pełna skala przyszłej ekspozycji. Jak podkreśla architekt Adam Mierzwa z pracowni WXCA, to moment symboliczny — budowa dosłownie i w przenośni wychodzi z ziemi, ukazując docelowy kształt wnętrza.

Oryginalne pamiątki, narracyjna opowieść, nowoczesne środki przekazu

Na wystawie stałej znajdzie się ponad 2 tysiące eksponatów – w większości oryginalnych, nierzadko unikatowych przedmiotów związanych z losami powstańców i mieszkańców regionu. Część z nich zostanie zaprezentowana publicznie po raz pierwszy. Według Przemysława Terleckiego, dyrektora Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości, to właśnie fizyczne artefakty mają prowadzić zwiedzających przez opowieść o dojrzewaniu do niepodległości.

Twórcy ekspozycji łączą klasyczne muzealne podejście z nowoczesną scenografią i multimediami, które mają pełnić funkcję wspierającą, a nie dominującą. Zależy im, by historia pozostała na pierwszym planie – opowiedziana przez świadków tamtych wydarzeń i ich osobiste przedmioty.

Muzeum wpisane w krajobraz i historię miejsca

Choć imponująca część podziemna skupia uwagę, równolegle powstają cztery naziemne bryły mieszczące funkcje edukacyjne i organizacyjne. W budynkach znajdzie się audytorium, biblioteka, czytelnia, sale warsztatowe oraz przestrzenie przeznaczone na wystawy czasowe.

Architekci WXCA czerpali inspirację z pierwszych grodów lokowanych na ziemiach Wielkopolski. Proste, kubiczne formy wykończone surowym, łupanym kamieniem odwołują się do najstarszej historii regionu, podczas gdy wyższe kondygnacje z gładkiego kamienia nawiązują do współczesności. To świadomy zabieg symboliczny – przejście od fundamentów państwowości do dzisiejszego świata.

Rozczłonkowana forma zabudowy pozwala zachować widok na Wzgórze Świętego Wojciecha i kościół św. Wojciecha, który jako ośmiowiekowy świadek historii staje się integralną częścią przestrzeni pamięci. Spadziste dachy zaprojektowano jako „piątą elewację”, prowadząc wzrok ku historycznej dominantzie.

Agora dla mieszkańców. „Spotkanie twarzą w twarz” jako fundament wspólnoty

Między bryłami muzeum powstaje okrągły miejski plac – współczesna agora, którą projektanci określają mianem „miejsca spotkania twarzą w twarz”. Jej celem jest stworzenie przestrzeni, w której można się spotkać, rozmawiać i budować więzi – wartości tak istotnych dla zrywu z 1918 roku, ale również dla współczesnego społeczeństwa.

Plac będzie naturalnym przedłużeniem działalności muzeum, umożliwiając organizację wydarzeń plenerowych i otwierając instytucję na miasto. W jego centralnym punkcie znajdzie się świetlik prowadzący światło do wnętrza kopuły, tworzący symboliczny pomost między tym, co pod ziemią, a przestrzenią współczesnego miasta.

Architektura heroizmu bez patosu

Projekt WXCA wpisuje się w doświadczenie pracowni w tworzeniu architektury pamięci – od kompleksu muzeów na warszawskiej Cytadeli, przez Muzeum w Palmirach, po ekspozycję w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Jak podkreśla architektka Marta Sękulska-Wrońska, kluczowe jest budowanie przestrzeni, które pozwalają przeżywać historię, zamiast ją inscenizować.

Celem nie jest monumentalność, lecz tworzenie miejsca spotkania – między przeszłością a teraźniejszością, jednostką a wspólnotą. Wizyta w przyszłym Muzeum Powstania Wielkopolskiego ma być doświadczeniem, które pozostaje z odbiorcą długo po wyjściu z jego murów.

bryla.pl/pż

Scalanie kraju po zaborach. Od trzech światów do jednej Polski

11.11.2025 09:00
„Z trzech odmiennych światów, z trzech państw, z trzech cywilizacji, z trzech różnych urządzeń społecznych, zrosło się jedno państwo, jeden naród. Zrosło się, ale szwami, które długo jeszcze się jątrzyć będą” — pisał Stefan Żeromski w Przedwiośniu. Te słowa doskonale oddają trudny proces, który rozpoczął się po 11 listopada 1918 roku — połączenia trzech zupełnie różnych części dawnej Rzeczpospolitej w jedno państwo polskie. O tym, jak wyglądało „zszywanie Polski”, opowiada dr Stefan Artymowski, kustosz Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Polscy harcerze w RPA: pielęgnowanie pamięci i spotkania z Sybirakami

15.11.2025 10:00
Polscy harcerze niedawno zakończyli swoją wyprawę do Republiki Południowej Afryki w ramach programu „Harcerska Afryka”, flagowego projektu Fundacji 20. Podczas wyjazdu odwiedzili Polonię oraz miejsca pamięci związane z polskimi Sybirakami i polskim sierocińcem w Oudtshoorn. Organizator akcji, Ignacy Olszewski, podkreśla, że celem projektu jest nie tylko pielęgnowanie pamięci historycznej, ale także nawiązywanie bezpośrednich kontaktów z ostatnimi żyjącymi świadkami historii.

Polska gra historyczna za darmo. Zalecana jest jako pomoc w edukacji szkolnej

17.11.2025 10:00
This War of Mine to pierwsza, w historii polskiej edukacji, propozycja materiału edukacyjnego do podstawy programowej w formie gry wideo. Zachęcamy do włączenia jej w proces dydaktyczny uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych. Już dziś jest dostępna do pobrania za darmo.