X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Kto się boi Shazzy?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2012 08:00
29 maja Magdalena Pańkowska kończy 45 lat. Choć wielu chciałoby o tym zapomnieć, dekadę temu była ona jedną z najbardziej wpływowych i bestsellerowych artystek na scenie polskiej muzyki rozrywkowej.
Występ Shazzy (Magdaleny Pańkowskiej) na gali Disco Polo w Sali Kongresowej w Warszawie w listopadzie 2007 roku
Występ Shazzy (Magdaleny Pańkowskiej) na gali Disco Polo w Sali Kongresowej w Warszawie w listopadzie 2007 rokuFoto: PAP/Leszek Szymański

- Shazza! Shazza! Shazza! Shazza! Ktoś mi ciebie kochać kazał - śpiewał w 1996 roku zespół Big Cyc, dyskontując wyjątkową popularność pierwszej i największej diwy disco polo. Tym samym Magdalena Pańkowska znalazła się w elitarnym gronie kilku zaledwie polskich artystów, którzy doczekali się własnego "tribute-songu". Dosyć specyficznego, przyznajmy, bowiem w finale epickiej opowieści o fanie Shazzy dowiadujemy się, że obiekt jego westchnień to zakamuflowany mężczyzna. Artystka rozważała nawet możliwość wytoczenia zespołowi procesu, do czego ostatecznie nie doszło.

Ta historia pokazuje jednak, jak istotną rolę diwa disco polo odgrywała w masowej wyobraźni w połowie lat 90. O Shazzie się śpiewało i mówiło, kochało się ją lub nienawidziło, ale nie sposób było pozostać wobec niej obojętnym. Obok święcących po dziś dzień sukcesy zespołów Boys oraz Bayer Full, pozostawała ona przez dobrą dekadę symbolem najbardziej wstydliwego, ale też swojskiego i perwersyjnie pociągającego oblicza polskiej kultury.

"Bierz co chcesz" to bodaj największy przebój Shazzy. Pochodzi z jej czwartego studyjnego albumu, wydanych w 1995 roku "Egipskich nocy", które sprzedały się w ponad 300 tysiącach egzemplarzy, co stanowiło jeden z rekordowych wyników w historii polskiej fonografii. Teledysk mówi wszystko. Z jednej strony: szara rzeczywistość okresu transformacji. Z drugiej: naiwna wizja dobrobytu i romantycznych uniesień przyprawiona pseudo-egipską egzotyką, która stała się kluczowym elementem wizerunku Shazzy. Jednym słowem: doskonałe w swej dosadności ucieleśnienie wizji świata oraz marzeń statystycznego Polaka połowy lat 90.

Natomiast odsądzana od czci i wiary muzyczna warstwa disco polo to nic innego jak mamoniowa piosenka, którą już słyszeliśmy. Chociażby na wiejskim weselu, na którym każdy z nas przynajmniej raz w życiu świetnie się bawił, a które stanowiło naturalną kolebkę rozwoju "muzyki chodnikowej" już w latach 80. "Nowoczesne" brzmienie rodem z italo disco, odległe echa muzyki tradycyjnej, a przede wszystkim kalki z kultury masowej PRL. Nie tyle banalizowane, co zwyczajnie powielane. Nie przez przypadek wśród największych przebojów Shazzy znalazły się piosenki "Nie bądź taki szybki Bill" ( z repertuaru Kasi Sobczyk), "Gdy mi ciebie zabraknie" (oryginalnie wykonywana przez Ludmiłę Jakubczak) oraz "Nie żałujcie serca dziewczyny" (Anna Jantar), która zdobyła Złoty Pierścień na... XXVI Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w 1996 roku.

Bardzo często najbardziej bezkompromisowi krytycy fenomenu disco polo, jak choćby Big Cyc, reprezentowali kulturę równie swojską i naturszczykowską. Fakt ten zauważył (a raczej przyznał się do niego) Paweł Kukiz, którego zespół Piersi uderzył pod koniec minionego stulecia w niemniej ludyczno-weselne tony. Na Festiwalu w Opolu w 1998  zaprosił on Shazzę do wspólnego wykonania swojego przeboju "Zośka". Ta sama piosenka trafiła później na, ostatni jak dotąd, studyjny album artystki pod wiele mówiącym tytułem "Jestem sobą" (2001).

Jednakże to nie Pawłowi Kukizowi, ani też Festiwalowi w Opolu, czy Telewizji Polskiej, która w 1995 roku wyemitowała "Karnawałową Galę Disco Polo", należy się palma pierwszeństwa, jeśli chodzi o wprowadzenie "muzyki chodnikowej" na salony oficjalnej kultury masowej. Populistyczny potencjał disco polo zdyskontowali już przed wyborami prezydenckimi 1995 roku politycy. W rytmach disco polo rozgrywała się kampania m.in.: Mariana Krzaklewskiego, Waldemara Pawlaka (zresztą dwa lata później lider zespołu Bayer Full, Sławomir Świerzyński bezskutecznie kandydował do Sejmu z list PSL) i Aleksandra Kwaśniewskiego. Do historii polskiej kultury przeszedł już taniec ostatniego z polityków do piosenki zespołu Top One pod nie budzącym wątpliwości tytułem "Ole Olek!"

Shazza, pomimo natrętnych porównań do Jolanty Kwaśniewskiej, nigdy nie poparła publicznie żadnej opcji politycznej, nie wystąpiła w reklamie (choć ma na koncie kilka epizodów filmowych) i odmówiła udziału zarówno w programie "Gwiazdy tańczą na lodzie", jak i w "Tańcu z gwiazdami". Ba, po umiarkowanym sukcesie komercyjnym albumu "Jestem sobą" (związanym prawdopodobnie z ogólnym spadkiem zainteresowania disco polo) postanowiła usunąć się w cień, wyjechała do USA i zajęła się pisaniem autobiografii. Takiej niezależności pozazdrościć mogłaby jej większość dumnych celebrytów nowej generacji. Ale też dorobek składający się z ośmiu studyjnych albumów (z których dwa pokryły się złotem, a kolejne dwa platyną) pozwala Shazzie nie martwić się o popularność ani przychody przez następnych kilka dekad. 

Z drugiej strony w ostatnich latach obserwujemy prawdziwy renesans zainteresowania "muzyką chodnikową" i jej powrót na anteny lokalnych oraz ogólnopolskich stacji radiowych i telewizyjnych. Być może czeka nas więc także wielki come back legendarnej już diwy disco polo...

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Chiny kupią 67 mln płyt Bayer Full

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2010 06:35
Discopolowy zespół Bayer Full robi karierę w Chinach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Powstanie telewizja w rytmie disco polo

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2011 07:26
Jeszcze przed 4 marca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma przyznać koncesję na nadawanie Polo TV.
rozwiń zwiń