Tajemnica ponadczasowości "Sanatorium pod Klepsydrą" Hasa

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2025 09:27
Zapraszamy na kolejny odcinek cyklu "Wojciech Jerzy Has – Alchemik polskiego kina", w którym przyglądamy się filmowym arcydziełom jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów. Tym razem skupimy się na "Sanatorium pod Klepsydrą" – poetyckim i pełnym symboli filmie, który od ponad 50 lat zachwyca widzów swoją niezwykłą estetyką i głębią refleksji nad czasem, pamięcią oraz śmiercią.
Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa do dziś pozostaje kamieniem milowym polskiej kinematografii (nz. kadr z filmu)
"Sanatorium pod Klepsydrą" Wojciecha Jerzego Hasa do dziś pozostaje kamieniem milowym polskiej kinematografii (nz. kadr z filmu)Foto: Zespol Filmowy "Silesia"/Collection Christophel/East News

W rozmowie z kulturoznawcą i filmoznawcą Karolem Szafrańcem odkryjemy, jak Has zinterpretował literacki świat Brunona Schulza i dlaczego jego film pozostaje kamieniem milowym polskiej kinematografii. Porozmawiamy także o unikatowym stylu reżysera, łączącym realizm z magią snu, oraz o znaczeniu "Sanatorium pod Klepsydrą" dla współczesnego widza.

Dodatkowo, z archiwalnych nagrań Polskiego Radia, usłyszymy samego Wojciecha Jerzego Hasa, który opowie o swojej pracy nad filmem i inspiracjach, jakie czerpał z twórczości Schulza.

***

Na audycję "Wojciech Jerzy Has – Alchemik polskiego kina" w środę (30.07) w godz. 22.00-22.30 zaprasza Marcin Pesta.

pg/k

Czytaj także

"Rękopis znaleziony w Saragossie" - arcydzieło z dorobku Hasa

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2025 09:00
W kolejnej audycji z cyklu "Alchemik polskiego kina" opowiadaliśmy o jednym z najbardziej niezwykłych dzieł w historii polskiej kinematografii – filmie "Rękopis znaleziony w Saragossie" w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Lalka" Bolesława Prusa na ekranie. Pierwszy był Wojciech Jerzy Has

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2025 09:46
- "Lalka to był jego projekt marzenie. Has chciał go zrobić już pod koniec lat 50., i to widać na ekranie, że on to przemyślał. Chciał zrobić ekranizację w miarę możliwości jednak wierną literze Prusa, ale też wpisać to w swoją estetykę - mówił krytyk filmowy Janusz Wróblewski w Dwójkowym cyklu okolicznościowym na 100-lecie urodzin reżysera Wojciecha Jerzego Hasa.
rozwiń zwiń