Droga Krystiana Zimermana: od Chopina do Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2025 09:45
Kiedy pół wieku przyszło do wyłonienia zwycięzcy IX Konkursu Chopinowskiego, jury pod przewodnictwem Kazimierza Sikorskiego nie miało wątpliwości. Od początku zmagań konkursowych faworytem był jeden artysta, który ostatecznie, oprócz nagrody głównej, otrzymał także nagrody specjalne za wykonania polonezów i mazurków. Był nim liczący wówczas zaledwie 18 lat Krystian Zimerman, który do dnia dzisiejszego pozostaje jednym z najbardziej fascynujących i najwyżej cenionych pianistów naszych czasów.
Krystian Zimerman, laureat Konkursu Chopinowskiego w 1975 roku
Krystian Zimerman, laureat Konkursu Chopinowskiego w 1975 rokuFoto: Andrzej Rybczyński/PAP

Pianista przyszedł na świat 5 grudnia 1956 roku w Zabrzu. Od szóstego roku życia aż do ukończenia katowickiej Państwowej Wyższej Szkoły Wyższej jego nauczycielem był Andrzej Jasiński, ceniony pianista i pedagog, wielokrotnie zasiadający w jury Konkursu Chopinowskiego.

Czytaj także:

Od Chopina do Karajana

Zwycięstwo w Konkursie Chopinowskim otworzyło przed Zimermanem drzwi do międzynarodowej kariery. Zawarł prestiżowy kontrakt z wytwórnią Deutsche Grammophon, z którą współpracuje do tej pory. Zarejestrował dla niej m.in. oba koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina z Los Angeles Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Carlo Marii Giuliniego oraz koncerty fortepianowe Roberta Schumanna i Edvarda Griega z Berliner Philharmoniker i Herbertem von Karajanem. Rejestrował też dzieła kameralne. Z Kyung-Wha Chung nagrał sonaty skrzypcowe Richarda Straussa i Ottorina Respighiego, a z Kają Danczowską dzieła Césara Francka i Karola Szymanowskiego.

Przyjaźń połączyła pianistę z Leonardem Bernsteinem. Zimerman nagrał z nim oba koncerty Johannesa Brahmsa oraz trzy ostatnie koncerty Ludwiga van Beethovena. Po śmierci dyrygenta zdecydował się dokończyć cykl, prowadząc Wiener Philharmoniker od fortepianu. W stulecie urodzin Bernsteina polski pianista złożył mu hołd, przedstawiając nowe nagranie jego dzieła: II Symfonii The Age of Anxiety.


Polska Orkiestra Festiwalowa: w hołdzie Chopinowi
Zimerman wykorzystał doświadczenia w pracy z największymi dyrygentami naszych czasów przy projekcie upamiętniającym 150. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina w 1999 roku. Artysta utworzył wówczas Polską Orkiestrę Festiwalową, którą poprowadził od fortepianu podczas szeregu koncertów w Europie i Stanach Zjednoczonych, a także podczas sesji nagraniowych. Dało mu to możliwość stworzenia integralnej interpretacji, w której partia solowa i orkiestrowa nie była rozdzielona pomiędzy dwie osoby.  

Nie tylko Chopin: Zimerman i polscy kompozytorzy XX wieku

Zaangażowanie Krystiana Zimermana w promowanie muzyki polskiej wykracza daleko poza twórczość Chopina. W 1988 roku w Salzburgu artysta prawykonał Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego, skomponowany specjalnie dla niego. Przy pulpicie dyrygenckim stanął sam autor. Obaj muzycy dokonali również pierwszego nagrania tego utworu. W setną rocznicę urodzin Lutosławskiego Zimerman ponownie sięgnął po zadedykowaną mu kompozycję. Zarejestrował ją z Berliner Philharmoniker pod batutą sir Simona Rattle'a, a także zaprezentował podczas festiwalu "Warszawska Jesień" z Jackiem Kaspszykiem. W dorobku pianisty znajdują się również albumy z muzyką Grażyny Bacewicz i Karola Szymanowskiego.

Dyskografia Krystiana Zimermana: jakość, nie ilość

Dyskografia Krystiana Zimermana nie jest zbyt obszerna. Nagrywa nowe albumy względnie rzadko - i dokładnie z tego powodu każda jego płyta staje się wydarzeniem, żywo komentowanym przez krytyków i miłośników muzyki. Artysta bardzo odpowiedzialnie podchodzi do procesu rejestrowania swoich interpretacji, niczego nie pozostawiając przypadkowi. Czasem zaś zgadza się na opublikowanie jakiegoś nagrania dopiero po bardzo wielu latach. Tak właśnie było z Maskami Szymanowskiego, które artysta zarejestrował w 1994 roku, a nagranie doczekało się publikacji dopiero w 2022 roku. Także koncerty Zimermana należą do wydarzeń rzadkich, ale tym większa jest ich wartość dla odbiorców. Usłyszenie go na żywo to z pewnością wydarzenie o bardzo szczególnej randze, które na długo pozostaje w pamięci.


. .

***

Oskar Łapeta

Czytaj także

I etap Konkursu Chopinowskiego. "Michał Basista to pianista z wyobraźnią i potencjałem"

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2025 22:45
- Michał Basista gra z wyobraźnią i szczerą emocją. I to jest cenne, bo to będzie procentowało, nawet jeśli teraz ma niedostatek precyzji. Ale zwrócił na siebie uwagę, zostanie zapamiętany i mam nadzieję, że zagra w drugim etapie - tak Róża Światczyńska podsumowała występ polskiego pianisty, który wystąpił w sesji popołudniowej drugiego dnia I etapu przesłuchań.
rozwiń zwiń