Szymanowska była kobietą i artystką europejskiej klasy

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2012 21:30
Mówiono o niej "niezwykła kobieta". Goethe powitał ją jako "boginię muzyki", a Mickiewicz obwołał "boginią dźwięków".
Audio
Maria Szymanowska
Maria SzymanowskaFoto: wikipedia, domena publiczna

Maria Szymanowska uważana jest za kompozytorkę ery przedchopinowskiej, choć w istocie była artystką epoki chopinowskiej i to jak najściślej: karierę bowiem rozpoczęła w roku 1810, a muzyki uczyła się, między innymi, u Józefa Elsnera. Koncertowała w Polsce, Rosji, Anglii, Francji, Italii i w Niemczech. Wszędzie wzbudzała podziw, chwalono ją zarówno za kompozycje, jak też za wykonanie. Mochnacki stwierdził, że potrafiła zmusić fortepian do śpiewu, a gdy chciała – do retorycznej przemowy.

- Przed Chopinem to ona i Karol Lipiński reprezentowali Polskę za granicą - podkreśla prof. Irena Poniatowska.

Kompozycje fortepianowe Marii Szymanowskiej utrzymane są w stylu brillant, wówczas obowiązującym. Wśród utworów znajdujemy mazurki, preludia i nokturny, walce i menuety. Jej etiudy wykazują dużą inwencję, a mazurki są istotnym krokiem w kierunku stylizacji tanecznej. Ogólnie rzecz biorąc, jest to twórczość, którą można postawić obok dorobku Chopina z okresu warszawskiego – z pewnością wywarła nań jakiś wpływ.

W 1827 roku Chopin pisał do Jana Białobłockiego: "Pani Szymanowska daje w tym tygodniu koncert. Ma to być w piątek i cena podwyższona; podobno parter pół dukata, fotele dukat i tym podobnie. - Będę niezawodnie i dam Ci znać o przyjęciu i grze." Niestety, jeśli zapowiedź tę Chopin spełnił, to list nie zachował się, a bardzośmy ciekawi opinii Fryderyka…

Pod koniec życia Maria Szymanowska osiadła w Petersburgu jako nadworna pianistka carycy. Prowadziła salon, w którym zbierała się śmietanka artystyczna miasta: Puszkin, Glinka, Mickiewicz. Wtedy pewnie Wieszcz poznał córkę gospodyni, Celinę, z którą później się ożenił.

O twórczości Marii Szymanowskiej opowiadała prof. Irena Poniatowska, a o swojej fascynacji muzyką i postacią kompozytorki mówiły Elisabeth Zapolska - mezzosopranistka i Elżbieta Karaś-Krasztel - pianistka.

Audycję przygotowała Beata Stylińska.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Obłoczni, czyli Sen Chopina

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2012 21:05
Zapraszamy na premierę słuchowiska Grzegorza Walczaka. Reżyseria Waldemara Modestowicza. Przed słuchowiskiem rozmowa Małgorzaty Kron z autorem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kwartet Mosaïques w wiedeńskim Konzerthausie

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2012 22:00
Zapraszamy do wysłuchania wieczoru najklasyczniejszego z klasycznych: kwartety Klasyków Wiedeńskich wykonywane przez wiedeński zespół w samym sercu miasta!
rozwiń zwiń