X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Orłoś za Mackiewiczem: tylko prawda jest ciekawa

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2013 15:30
W swojej obronie literatury realistycznej Kazimierz Orłoś powołał się nie tylko na wuja Józefa Mackiewicza, lecz także na Isaaca Singera. A pretekst wizyty pisarza w Dwójce wydawał się niewinny - premiera zbioru "Historia leśnych kochanków i inne opowiadania".
Audio
  • Orłoś za Mackiewiczem: tylko prawda jest ciekawa (Notatnik Dwójki)
Kazimierz Orłoś, Warszawa 2012
Kazimierz Orłoś, Warszawa 2012 Foto: PAP/Andrzej Rybczyński

- Singer mówił, że proza, która nie czerpie wzorów z życia, staje się intelektualna i zimna. To kierunek wspierany przez profesorów polonistyki, którzy chcieliby zrobić z literatury naukę - mówił gość Ewy Stockiej-Kalinowskiej. - Twórczość wypływająca głównie z wyobraźni działa tylko na krótką metę. Historia pokazuje, że próbę czasu przetrwać mogą dzieła odzwierciedlające swoją epokę. Choćby wielka XIX-wieczna literatura rosyjska i francuska - dodał od siebie.

W sukcesach młodych autorów prozy nierealistycznej Kazimierz Mackiewicz widzi jeszcze jeden problem. - Oni z definicji nie mają doświadczenia, nie "terminowali w życiu". Ich twórczość jest więc z reguły dosyć powierzchowna - podkreślił. Historii dojrzewania prozy gościa Dwójki Ewa Stocka-Kalinowska szukała w nowej książce: "Historia leśnych kochanków i inne opowiadania", czyli wyborze utworów pisanych od lat 60. ubiegłego wieku po dzień dzisiejszy. Zwróciła uwagę, że w tych starszych dominuje narracja trzecioosobowa i zdystansowany sposób opowiadania. Nowe utwory pisane się z perspektywy autorskiego "ja" i mają - jej zdaniem - bardziej osobisty charakter.

- To zbieg okoliczności - nie zgodził się Orłoś. - Ja nie przeżywam opisywanych historii. Ważne jest dla mnie raczej "jak" niż "co". Stawiam sobie za cele pisanie dobrych opowiadań - podkreślił. Skąd takim razie w jego utworach tyle, drastycznych nieraz, obrazów okrucieństwa? - Chcę zwrócić uwagę na ciemną stronę życia. Nie można jej ignorować - wyjaśnił Orłoś.

W "Notatniku Dwójki" prozaik, autor słuchowisk i publicysta mówił także o swoim nowym przedsięwzięciu, jakim jest historia jego rodziny, a w zasadzie dwóch rodów: Mackiewiczów (od strony matki) oraz Orłosiów (od strony ojca).

mm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Barbara Toporska - niepokorny głos polskiej emigracji

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2013 20:00
- Oboje z Mackiewiczem prezentowali obraz świata po katastrofie II wojny światowej. O ile jednak on pisał z perspektywy polityczno-historycznej, o tyle Toporska zajmowała się konkretnymi ludźmi, ich emocjami, postawami, relacjami - mówił w "Sezonie na Dwójkę" profesor Włodzimierz Bolecki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperymenty w literackim laboratorium przyszłości

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2013 10:00
- Jednym z deficytów nie tylko polskiej, lecz także światowej kultury jest deficyt wymyślania przyszłości. Wiemy, czego nie chcemy, ale nie mamy pomysłu na jakąkolwiek alternatywę - mówił w Dwójce prof. Przemysław Czapliński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie Radio na Kresach – historia sklejana z fragmentów

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2013 10:00
– Ponad 90 procent archiwów radiowych uległo zniszczeniu podczas okupacji niemieckiej. Odtwarzamy historię Polskiego Radia z tego, co pozostało – mówił w Dwójce Ryszard Miazek, uczestnik sesji naukowej "Polskie Radio na Kresach II Rzeczpospolitej".
rozwiń zwiń