Z opublikowanego raportu wynika, że niemal połowa badanych (48,5 procent) przeznacza na bilety i udział w wydarzeniach kulturalnych ponad 200 złotych miesięcznie. Co piąty respondent (20,9 proc.) wydaje od 101 do 200 złotych, a 9 procent – od 51 do 100 złotych. Na wydatki do 50 zł decyduje się 8,5 proc. respondentów, i niemal tyle samo twierdzi, że nie wydaje na ten cel ani złotówki, tłumacząc to wysokimi cenami dostępu do kultury.
Czytaj także:
Jak Polacy podchodzą do kultury?
Badania przeprowadzone przez Fundację Instytut Badań Rynkowych i Społecznych pokazują jak Polacy podchodzą do kultury i ile są skłonni w nią zainwestować. Podobne rozeznanie rynku prowadzi od lat Narodowe Centrum Kultury, które każdego roku przygotowuje i opracowuje reporty aktywności kulturalnej Polaków.
Z tych ostatnich wynika, że deklaracje uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i bywania w instytucjach kultury są w naszym kraju stabilne. Najchętniej gościmy w kinach, bibliotekach, obiektach historycznych, a także w domach, centrach i ośrodkach kultury.
Jak Polacy spędzają czas?/ Infografika PAP
Cena barierą dostępu do kultury
Z najnowszych nadań IBRiS wynika, że najczęstszą przeszkodą w udziale w wydarzeniach kulturalnych są wysokie ceny biletów. Równie wysoko plasuje się odpowiedź związana z brakiem czasu respondentów. Część z nich zwróciła także uwagę na długie dojazdy i problemy z parkowaniem. Ponad jedna czwarta z nich wskazała brak interesującej oferty w swojej okolicy.
Wydatki zróżnicowane ze względu na płeć i wiek
Wydatki na kulturę różnią się znacząco w zależności od płci i wieku. Kobiety (56,7 proc.) częściej niż mężczyźni (39,1 proc.) wydają miesięcznie powyżej 200 zł, choć mężczyźni chętniej deklarują wydatki w przedziale 101-200 zł. Mężczyźni częściej wydają niskie kwoty, do pięćdziesięciu złotych.
W ujęciu wiekowym największy odsetek wydających powyżej 200 zł miesięcznie odnotowano w grupie 30-39 lat (69,4 proc.) oraz 40-49 lat (65,7 proc.). Najniższe wydatki lub wręcz ich brak deklarują najmłodsi. Blisko 19 procent badanych w grupie 18-29 lat nie ponosi żadnych kosztów na kulturę.
Muzea w Polsce/ infografika PAP
Wykształcenie a kultura
Analiza barier w podziale na płeć pokazuje, że kobiety częściej niż mężczyźni wskazują na wysokie ceny biletów. Natomiast brak czasu jest częściej wymieniany przez mężczyzn. Również wykształcenie ma bezpośredni wpływ na wydatki w tej sferze. W grupie z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym aż 86,9 proc. badanych deklaruje miesięczne wydatki powyżej 200 zł. Może to sugerować rzadkie, ale kosztowne aktywności. Wśród osób z wykształceniem wyższym ten odsetek odpowiedzi wskazujących na ponad 200 zł wynosi 48,4 proc., a 26,5 proc. wydaje 101-200 zł.
Ponadto wśród osób z wykształceniem wyższym główną barierą jest brak czasu (47,3 proc.). Z kolei badani z wykształceniem średnim częściej wskazywali na wysokie ceny biletów (46,5 proc.) oraz brak interesującej oferty (39,6 proc.).
– To jak i ile wydajemy, jest skorelowane z wykształceniem i wiekiem. Najwyższe wydatki dominują w grupach wiekowych 30-59 lat i wśród osób z wykształceniem podstawowym (...). Z kolei wysokie ceny i brak czasu to uniwersalne bariery w dostępie do kultury, jednak ich znaczenie różni się w zależności od płci, wieku i wykształcenia. To potwierdza, że aby zwiększyć uczestnictwo w kulturze, należy działać na wielu płaszczyznach: od programów dotacyjnych i dostosowania cen, przez rozwijanie lokalnej, zróżnicowanej oferty, aż po poprawę dostępności komunikacyjnej – komentował Kamil Smogorzewski, dyrektor ds. komunikacji IBRiS.
***
IBRiS/GUS/PAP/IAR/NCK/zuzannachowaniec