Bezpretensjonalny Chopin 16-letniej Czeszki

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2015 20:40
- W jej występie nic nie budziło mojego sprzeciwu - mówił w Dwójce Andrzej Sułek o recitalu młodziutkiej pianistki Natalie Schwamovej podczas I etapu Konkursu Chopinowskiego. Przyćmiła ona, jego zdaniem, wielu doświadczonych pianistów.
Audio
  • I etap przesłuchań Konkursu Chopinowskiego - Natalie Schwamová (6 października)
  • I etap przesłuchań Konkursu Chopinowskiego - Boyang Shi (6 października)
  • I etap przesłuchań Konkursu Chopinowskiego -Dymitr Szyszkin (6 października)
  • I etap przesłuchań Konkursu Chopinowskiego - Rina Sudo (6 października)
  • Andrzej Sułek o wykonawcach z pierwszej części popołudniowych przesłuchań (6.10)
  • I etap przesłuchań Konkursu Chopinowskiego - Michał Szymanowski (6 października)
  • I etap przesłuchań Konkursu Chopinowskiego - Rikono Takeda (6 października)
  • I etap przesłuchań Konkursu Chopinowskiego - Arseny Tarasevich-Nikolaev (6 października)
  • I etap przesłuchań Konkursu Chopinowskiego - Alexei Tartakovsky (6 października)
  • Andrzej Sułek i Małgorzata Pęcińska o najlepszych wstępach 4 dnia Konkursu Chopinowskiego (6 października)
  • Rozmowa z Boyang Shi (6 października)
  • Dymitr Szyszkin o swoim występie (6 października)
  • Alexei Tartakovsky o swoim występie (6 października)
  • Rozmowa z Michałem Szymanowskim (6 października)
  • Natalie Schwamová o swoim występie (6 października)
  • Arseny Tarasevich-Nikolaev o swoim występie (6 października)
Natalie Schwamov w pierwszym etapie Konkursu Chopinowskiego urzekła komentatorów Dwójki swoim wykonaniem Nokturn H-dur op. 62 nr 1
Natalie Schwamová w pierwszym etapie Konkursu Chopinowskiego urzekła komentatorów Dwójki swoim wykonaniem Nokturn H-dur op. 62 nr 1Foto: Grzegorz Śledź/PR2

- Nie pamiętam czeskiego pianisty w dziejach Konkursu Chopinowskiego, o którym mówilibyśmy ciepło i z zainteresowaniem. Tymczasem Natalie Schwamová gra bardzo pięknie, bezpretensjonalnie, z muzykalnością i prostotą. I nad wiek dojrzale - oceniał Andrzej Sułek.

Nasz ekspert bronił Czeszki w kontekście zarzutów o pewne niedomagania dynamiczne jej występu. - Ta delikatność była bardzo spójna w jej wizji Chopina - komentował.

Podobnej opini Natalie Schwamovej pozazdrościć mogliby zarówno Chinka Boyang Shi, bardzo ostro oceniona przez Andrzeja Sułka jak i Rosjanin Dymitr Szyszkin, którego pianista określił mianem "resortu siłowego". 

serwis specjalny
Fryderyk Chopin 1200.jpg
Konkurs Chopinowski w Polskim Radiu

Ciekawie w tym kontekście wypadła Japonka Rina Sudo, która przywróciła na Konkursie Chopinowskim namiastkę świata sprzed dwudziestu lat.

***

Tytuł audycji: XVII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2015

Prowadzą: Jacek Hawryluk i Marcin Majchrowski

Gość: Andrzej Sułek (pianista), Małgorzata Pęcińska

Data emisji: 6.10.2015

Godzina emisji: 17.00

bch

Czytaj także

"Uczestnicy Konkursu są wiecznie młodzi"

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2015 14:16
– Oni po prostu tacy są. Przychodzą zmierzyć się z Chopinem, chcą zbliżyć się do tego ideału – mówił Andrzej Sułek w podsumowaniu pierwszej części eliminacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chopinowska narodowość na Konkursie

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2015 21:20
- Cieszę się, że rutynę przełamują pianiści niezanurzeni w polskiej tradycji wykonywania Chopina. Oni odkrywają w tej muzyce skarby - mówiła prof. Elżbieta Tarnawska po pierwszym dniu przesłuchań.
rozwiń zwiń
Czytaj także

1927. Jerzy Waldorff i Chopin na akumulatorach

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2015 12:18
Jerzy Waldorff był jednym z nielicznych słuchaczy pierwszego Konkursu Chopinowskiego w styczniu 1927 r. Zapraszamy do wysłuchania jego wspomnień.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koreańczycy grają Chopina inaczej niż pozostali Azjaci

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2015 16:00
– Moim zdaniem Koreańczycy mają większą zdolność do przeżywania, ekspresji, wykazują się zarówno muzykalnością, jak i dramatyzmem – mówiła pianistka Elżbieta Tarnawska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Konkurs Chopinowski. Jak nastroić fortepian?

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2015 14:59
Yamaha, Steinway, Fazioli i Kawai - cztery różne marki, cztery różne instrumenty. To na nich grają uczestnicy tegorocznego konkursu. Wszyscy wiemy jak brzmią. Ale utrzymanie ich w doskonałym stanie nie jest łatwe.
rozwiń zwiń