Droga do Wiednia

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2007 09:12
Między towarzyskim konwenansem a muzyczną dojrzałością obracają się salzburskie koncerty Mozarta i o tym opowiem w najbliższej audycji cyklu Droga do Wiednia.

Niedziela, 07.10., godz. 15.00

Spośród kilkunastu koncertów instrumentalnych, które Wolfgang Amadeusz napisał w Salzburgu, tylko kilka przeznaczył na fortepian i orkiestrę. Gatunek, który Alfred Einstein bardzo słusznie nazwał syntezą jego twórczości, to zdecydowanie domena twórczości wiedeńskiej, jednak już w koncertach salzburskich można odnaleźć nie tylko zapowiedź twórczości wiedeńskiej, ale i przykłady muzycznej dojrzałości. Wielkim otwarciem tego nurtu twórczości Mozarta był Koncert fortepianowy D-dur (KV 175) ukończony w grudniu roku 1773. Dopiero po ponad dwóch latach kompozytor powrócił do pisania koncertów fortepianowych i wszystko wskazuje na to, że okazją do tego były okoliczności zewnętrzne, czyli zamówienia, jakie wtedy w Salzburgu otrzymał. Od stycznia do kwietnia roku 1776 powstały trzy koncerty fortepianowe: B-dur (KV 238), F-dur na trzy fortepiany (KV 242), tzw. Lodron-Konzert, oraz C-dur (KV 246), tzw. Lützow-Konzert. Dzielą one biografów artysty. Einstein uważa, że tylko Koncert na trzy fortepiany ustępuje poziomem pozostałym, co znajduje wytłumaczenie jego przeznaczeniem – był to utwór napisany dla amatorów. Niektórzy biografowie są mniej łaskawi i koncerty z roku 1776 kwalifikują jako dzieła towarzysko-szkolne, ignorując własną opinię kompozytora, który dwa z nich chciał opublikować w Paryżu w roku 1778, ale wydawca poskąpił gotówki, co było warunkiem Mozarta. Być może przyczyną takiej decyzji był jeszcze jeden koncert, który w tej publikacji miał się znaleźć. W zgodnej opinii badaczy twórczości Wolfganga Amadeusza stanowił on nie tylko przełom w koncertach fortepianowych, ale był wręcz pierwszym arcydziełem gatunku, które, na dodatek, ignorowało zasady świeżo zdefiniowanej formy, co z punktu widzenia ówczesnych technik sprzedaży było trudnością nie do pokonania. To Koncert fortepianowy Es-dur (KV 271), tzw. Jeunehomme-Konzert, ukończony w styczniu roku 1777 w Salzburgu.

Zapraszam jak zwykle o 15.00 w niedzielę.

Piotr Orawski

Czytaj także

Letni Festiwal Muzyczny: Wolfgang Amadeus Mozart

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2008 15:19
Zapraszamy na letni festiwal muzyczny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Filharmonia Dwójki: Mozart meets Cuba

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2007 20:00
Mozart meets Cuba - Akropolis Palace, Praga (20.03.2007); wyk. Klazz Brothers, Cuba Percussion
rozwiń zwiń
Czytaj także

Letni Festiwal Muzyczny: W. A. Mozart "Czarodziejski flet"

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2009 15:38
30 lipca 2009, godz.19:00
rozwiń zwiń
Czytaj także

Filharmonia Dwójki: NOSPR, Semkow, Dalberto i dzieła Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2009 06:39
11 grudnia 2010, godz. 19:30
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kod Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2010 17:13
Mozart: bohater dzieł literackich i legend: audycja Moniki Pilch o jednym z najbardziej żywotnych mitów naszej kultury, nie tylko muzycznej
rozwiń zwiń
Czytaj także

Patriotyczna msza Mozarta?

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2010 01:48
Wielka Msza c-moll pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta zabrzmi na Festiwalu Styriarte oraz na antenie Dwójki
rozwiń zwiń