X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Droga do Wiednia

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2007 09:12
Między towarzyskim konwenansem a muzyczną dojrzałością obracają się salzburskie koncerty Mozarta i o tym opowiem w najbliższej audycji cyklu Droga do Wiednia.
Audio

Niedziela, 07.10., godz. 15.00

Spośród kilkunastu koncertów instrumentalnych, które Wolfgang Amadeusz napisał w Salzburgu, tylko kilka przeznaczył na fortepian i orkiestrę. Gatunek, który Alfred Einstein bardzo słusznie nazwał syntezą jego twórczości, to zdecydowanie domena twórczości wiedeńskiej, jednak już w koncertach salzburskich można odnaleźć nie tylko zapowiedź twórczości wiedeńskiej, ale i przykłady muzycznej dojrzałości. Wielkim otwarciem tego nurtu twórczości Mozarta był Koncert fortepianowy D-dur (KV 175) ukończony w grudniu roku 1773. Dopiero po ponad dwóch latach kompozytor powrócił do pisania koncertów fortepianowych i wszystko wskazuje na to, że okazją do tego były okoliczności zewnętrzne, czyli zamówienia, jakie wtedy w Salzburgu otrzymał. Od stycznia do kwietnia roku 1776 powstały trzy koncerty fortepianowe: B-dur (KV 238), F-dur na trzy fortepiany (KV 242), tzw. Lodron-Konzert, oraz C-dur (KV 246), tzw. Lützow-Konzert. Dzielą one biografów artysty. Einstein uważa, że tylko Koncert na trzy fortepiany ustępuje poziomem pozostałym, co znajduje wytłumaczenie jego przeznaczeniem – był to utwór napisany dla amatorów. Niektórzy biografowie są mniej łaskawi i koncerty z roku 1776 kwalifikują jako dzieła towarzysko-szkolne, ignorując własną opinię kompozytora, który dwa z nich chciał opublikować w Paryżu w roku 1778, ale wydawca poskąpił gotówki, co było warunkiem Mozarta. Być może przyczyną takiej decyzji był jeszcze jeden koncert, który w tej publikacji miał się znaleźć. W zgodnej opinii badaczy twórczości Wolfganga Amadeusza stanowił on nie tylko przełom w koncertach fortepianowych, ale był wręcz pierwszym arcydziełem gatunku, które, na dodatek, ignorowało zasady świeżo zdefiniowanej formy, co z punktu widzenia ówczesnych technik sprzedaży było trudnością nie do pokonania. To Koncert fortepianowy Es-dur (KV 271), tzw. Jeunehomme-Konzert, ukończony w styczniu roku 1777 w Salzburgu.

Zapraszam jak zwykle o 15.00 w niedzielę.

Piotr Orawski

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Letni Festiwal Muzyczny: Wolfgang Amadeus Mozart

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2008 15:19
Zapraszamy na letni festiwal muzyczny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Filharmonia Dwójki: Mozart meets Cuba

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2007 20:00
Mozart meets Cuba - Akropolis Palace, Praga (20.03.2007); wyk. Klazz Brothers, Cuba Percussion
rozwiń zwiń

Czytaj także

Letni Festiwal Muzyczny: W. A. Mozart "Czarodziejski flet"

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2009 15:38
30 lipca 2009, godz.19:00
rozwiń zwiń

Czytaj także

Filharmonia Dwójki: NOSPR, Semkow, Dalberto i dzieła Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2009 06:39
11 grudnia 2010, godz. 19:30
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kod Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2010 17:13
Mozart: bohater dzieł literackich i legend: audycja Moniki Pilch o jednym z najbardziej żywotnych mitów naszej kultury, nie tylko muzycznej
rozwiń zwiń

Czytaj także

Patriotyczna msza Mozarta?

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2010 01:48
Wielka Msza c-moll pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta zabrzmi na Festiwalu Styriarte oraz na antenie Dwójki
rozwiń zwiń