X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

43. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2008 11:23
Transmisje w Dwójce
Audio

Katolicki poemat kardynała konwertyty i Edward Elgar

Paul McCreesh - dyrektor artystyczny imprezy, na rozpoczęcie 43 Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans wybrał wspaniałe, nieznane szerzej w Polsce oratorium Edwarda Elgara The Dream of Gerontius op. 38 na sopran, tenor, baryton, chóry i orkiestrę do tekstu poematu Kardynała Johna Henry Newmana. Dzieło powstało w samym końcu XIX wieku na zamówienie odbywającego się wówczas co trzy lata Festiwalu w Birmingham, gdzie 3 października 1900 roku, w sali Ratusza, pod batutą legendarnego Hansa Richtera odbyła się jego premiera.

Poematem Kardynała Johna Henry Newmana Edward Elgar zainteresował się wiele lat wcześniej. Dlaczego wybrał akurat to dzieło? Zadecydował być może fakt, że Elgar był wyznania rzymsko-katolickiego, podobnie jak (urodzony w1801 roku) Kardynał John Newman, który rozpoczynał swoją służbę Bogu od kościoła anglikańskiego, ale w 1845 roku dokonał konwersji, by w następnym, w Rzymie, zostać wyświęconym na księdza.

Dzieło opowiada o wędrówce duszy tytułowego bohatera od momentu oderwania się na łożu śmierci od jego ciała, poprzez doświadczenia w czyśćcu, do ukoronowania peregrynacji perspektywą wiecznego szczęścia w niebie.

Czwartek, 4 września

20.00 – 22.00 – transmisja z Katedry Polskokatolickiej Św. Marii Magdaleny we Wrocławiu  

Sir Edward Elgar The Dream of Gerontius op. 38 – oratorium na sopran, tenor, baryton, chóry i orkiestrę, wyk. Jane Irwin – mezzosopran, Alan Clayton – tenor, Jonathan Lemalu – bas, Chór Polskiego Radia w Krakowie, The Hallé Choir, Chór i Orkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, dyr. Jacek Kaspszyk

Autor: Marek Zwyrzykowski

[----- Podzial strony -----]   

Chóralna polifonia angielska, pasyjne dzieła James’a MacMillan’a
oraz Pasja Pawła Mykietyna

Kompozycje, których będziemy słuchać podczas czerech koncertów (8.09, 10-12.09) łączy wspólne, religijne źródło inspiracji – czas Męki Pańskiej i śmierci Chrystusa na krzyżu; czas lamentacji i opłakiwania. To okres roku liturgicznego, tak szczególny, tak bardzo poruszający, że przez wieki dział – i działa nadal – na wyobraźnię artystów różnych dziedzin sztuki. W muzyce zaowocował różnego typu wielkopostnymi pieśniami pokutnymi, psalmami, utworami zarówno skromnymi pod względem formy, jak i kunsztownymi, rozbudowanymi, których szczyt wyznaczają Pasje Jana Sebastiana Bacha.

Źródłem tekstowym były cztery Ewangelie. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa o Męce Pańskiej czytano i opowiadano. Potem opiewano ją w jednogłosowym chorale, który z czasem zaczął nabierać specjalnego, pasyjnego charakteru. W pewnym momencie tematyka pasyjna spotkała się z rozwojem polifonii. W okresie reformacji doszedł do głosu dodatkowy czynnik: wszechobecna łacina znalazła konkurencję w postaci języków narodowych.

W Anglii tworzono do tekstów angielskich, w Niemczech – do niemieckich, ale nie wyłącznie, czego przykłady znajdą się w programach tych, a także innych koncertów festiwalu. Nałożone na ten proces indywidualne cechy warsztatu kompozytorów, ich estetyki, w przeciągu wieków dały wielką różnorodność stylistyczną dzieł pasyjnych.

Z arcydziełami muzyki pasyjnej przeszłości postanowił zmierzyć się polski kompozytor,
Paweł Mykietyn. Jego Pasja będzie miała podczas festiwalu światową premierę (8.09).
Nasz wybitny kompozytor, ostatnio uhonorowany został nagrodą OPUS, po raz pierwszy przyznaną przez Polskie Radio i Telewizję Polską.

Z tradycją tą zmierzył się już Jamesa MacMillana. Najważniejsze jego utwory
należące do nurtu religijnego poznamy podczas czterech koncertów rozpoczynających się
o 21.30:  Siedem ostatnich słów na Krzyżu (8.09), The World's Ransoming (10.09), Koncert wiolonczelowy (11.09),  Symfonia "Vigil" (12.09).

Poniedziałek, 8 września

Koncert pierwszy: 19.00 – 21.00 – transmisja z Katedrz Polskokatolickiej św. Marii Magdaleny we Wrocławiu

Drop, drop, slow tears – koncert Gabrieli Consort pod dyr. Paula McCreesha oraz Chóru Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu i Orkiestry Sinfonietta Cracovia pod dyr. Jamesa MacMillana.

Richard Farrant Call To Remembrance, Osbert Parsley Lamentations, Robert Parsons O Bone Jesu, Orlando Gibbons Drop, drop, slow tears, James MacMillan Seven Last Words From The Cross na głosy solowe, chór i orkiestrę smyczkową

Autor: Marek Zwyrzykowski

W przerwie: O źródłach inspiracji z Jamesem Macmillanem rozmawia Marek Zwyrzykowski

Koncert drugi: 21.30 – 23.30 – transmisja z Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu

Paweł Mykietyn Pasja – prawykonanie

Wyk. Cantores Minores Wratislavienses, Orkiestra AUKSO, dyr. Marek Moś, soliści: Maciej Stuhr – recytator, Urszula Kryger – mezzosopran, Katarzyna Moś – głos

Autor: Agata Kwiecińska

Środa, 10 września

Koncert pierwszy: 19.00 – 21.00 – transmisja z Kościoła Uniwersyteckiego we Wrocławiu

Koncert Gabrieli Consort & Players pod dyr. Paula McCreesha
Henry Purcell Anthems & British Motets

Autor: Agata Kwiecińska

Koncert drugi: 21.30 – 23.30 – transmisja z Kolegiaty św. Krzyża we Wrocławiu

Thomas Tallis Lamentacje, Nicholas Ludford Domine Jesu Christe, James
MacMillan The World’s Ransoming

Wyk. The Cardinall’s Musick, Nicholas Daniel – rożek angielski, Orkiestra
Filharmonii Wrocławskiej, dyr. James MacMillan

Autor: Joanna Grotkowska

Czwartek, 11 września

21.30 – 23.30 – transmisja z Kolegiaty św. Krzyża we Wrocławiu
William Byrd Lamentacje, Alfonso Ferrabosco Lamentacje, Robert Fayrfax Maria Plena Virtute, James MacMillan Koncert wiolonczelowy

Wyk. The Cardinall’s Musick, Raphael Wallfisch – wiolonczela, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, dyr. James MacMillan

Autor: Joanna Grotkowska

Piątek, 12 września

21.30 – 23.30 – transmisja z Kolegiaty Św. Krzyża
John Browne Stabat Mater, Robert White Lamentacje, James MacMillan Symphony Vigil

Wyk. Fine Arts Brass Ensemble, The Cardinall’s Musick, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, dyr. James MacMillan

Autor: Joanna Grotkowska

 

OFICJALNA STRONA FESTIWALU: www.wratislavia.art.pl

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Czasem gramy: Helmut Walcha

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2007 11:05
Bohaterem moich audycji jest w tym tygodniu Helmut Walcha, legendarny niemiecki organista, wybitny wykonawca dzieł baroku, a przede wszystkim – Jana Sebastiana Bacha. Urodził się 27 października 1907 roku, minęła więc właśnie 100 rocznica jego urodzin – to odpowiedni moment, by przypomnieć jego wielką sztukę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jan Sebastian Bach "Oratorium na Boże Narodzenie"

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2007 20:05
Jan Sebastian Bach Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gavrylyuk i Hobson na polskim tropie

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2010 16:18
2 sierpnia w Filharmonii Narodowej dwóch wirtuozów fortepianu złożyło hołd polskiej muzyce oraz historii. Z bohaterami wieczoru rozmawiały Barbara Schabowska oraz Anna Skulska
rozwiń zwiń