Opera Rara: Antonio Vivaldi "Herkules nad Termodontem"

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2009 13:26
23 stycznia 2009, godz. 20:00

Koncertową wersją opery Herkules nad Termodontem Antonia Vivaldiego rozpocznie się 23 stycznia 2009 roku cykl muzyczny pod nazwą Opera Rara.

Zaginioną przez wieki operę zaprezentuje w Krakowie światowej sławy orkiestra Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondiego. Opera Rara to produkt kulturalny klasy premium, będący wspólnym przedsięwzięciem Miasta Krakowa, Województwa Małopolskiego i Krakowskiego Biura Festiwalowego. To również śmiały projekt prezentowania w Krakowie dzieł, jakie do tej pory można było podziwiać jedynie w Wenecji, Mediolanie, Paryżu czy Rzymie.

Zapraszamy na transmisję tego wydarzenia w Filharmonii Dwójki.

* * *

„Herkules nad Termodontem” został napisany dla Teatro Capranica na sezon karnawałowy 1723 r. Utwór odnalazł po wiekach i zrekonstruował Fabio Biondi. Dzieło jest swoistym przeglądem największych hitów operowych Vivaldiego pisanych dla weneckich i rzymskich solistów doby baroku. Każda aria to przezwyciężanie granic ludzkich umiejętności wokalnych i zarazem popis wirtuozerii oraz aktorskiego kunsztu. Już w styczniu niekwestionowane gwiazdy światowej wokalistyki w niecodziennym składzie wystąpią w Krakowskiej Filharmonii w koncertowej wersji tejże opery.

Wydarzeniem będzie niewątpliwie obecność francuskiego śpiewaka Philippe’a Jaroussky’ego uznawanego obecnie za najwybitniejszego kontratenora świata. Obdarzone nie tylko pięknym głosem, ale i znakomitym talentem aktorskim, Vivica Genaux, Romina Basso, Stefanie Irányi, Emanuela Galli czy Maria Grazia Schiavo staną do śpiewaczych igrzysk. Także męskie głosy dobrane kontrastowo wskazują na niezwykle ciekawy pojedynek głosów - wśród nich - Carlo Vincenzo Allemano, Romina Basso, Filippo Adami.

Szykuje się więc prawdziwa dawka muzycznych doznań w gwiazdorskiej obsadzie!


ANTONIO VIVALDI – HERKULES NAD TERMODONTEM
Ercole sul Termodonte
RV 710 (wersja koncertowa)

23 stycznia 2009, godz. 20.00
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Obsada:
 
Vivica Genaux, Philippe Jaroussky, Maria Grazia Schiavo, Emanuela Galli, Stefanie Irányi, Carlo Allemano, Romina Basso, Filippo Adami

Europa Galante
Fabio Biondi – dyrygent, koncertmistrz

[----- Podzial strony -----]

OBSADA:

Herkules – Carlo Vincenzo Allemano
Jeden z najwyżej cenionych tenorów barokowych, regularnie występujący w projektach najwybitniejszych dyrygentów muzyki dawnej. Cenią go w równym stopniu Christophe Rousset, Emmanuelle Haïm, René Jacobs, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Zubin Mehta, William Christie, Fabio Biondi czy Marco Guidarini. Jest równie przekonującym Tytusem
w La Clemenza di Tito, Taminem w Czarodziejskim flecie, jak Belmontem w Uprowadzeniu
z Seraju. Krytycy uznają zgodnie, że wyżyny talentu osiągnął w roli tytułowego Herkulesa
w Ercole sul Termodonte Vivaldiego wystawionego w Teatro La Fenice w Wenecji.

Tezeusz – Romina Basso
Jest zwyciężczynią międzynarodowych konkursów: Palma d’Oro, Citta’ di Conegliano, Modena Musica, Toti dal Monte, As.Li.Co. i Operalia Placida Dominga. Występuje na najlepszych estradach Europy. Cieszy się zaufaniem wielkich artystów. Do współpracy jest zapraszana przez: Petera Maaga, Jordi Savalla, Alana Curtisa, Rinalda Alessandriniego, Fabia Biondiego. Nagrywa m.in. dla Naïve i Deutsche Grammophon. To jeden z najciekawszych głosów żeńskich, łudząco przypominający barwę męską. W Krakowie mięsistą barwą, subtelnie cieniowaną, kiedy trzeba aksamitną, innym razem głosem ostrym i dominującym zadebiutowała w roli okrutnego Tamerlana w Bajazecie Vivaldiego podczas 5. Festiwalu Misteria Paschalia. Wraca w roli mitycznego herosa i wiernego towarzysza Herkulesa – Tezeusza.

Hipolita – Maria Grazia Schiavo
Jeden z najpiękniejszych sopranów barokowych, debiutowała w Krakowie na 3. Festiwalu Misteria Paschalia jako studentka słynnej Roberty Invernizzi. Dziś jest niekwestionowaną gwiazdą tak opery, jak muzyki kameralnej i oratoryjno-kantatowej. Śpiewa główne role w operach H. Purcella (Dido & Aeneas, The Fairy Queen), G. Paisiella (Il Pulcinella Vendicato), G.F. di Majo (Motezuma), F. Cavallego (Statira, Principessa di Persia) i in. Jest częstym gościem najważniejszych festiwali w Cremonie, Beaune, Paryżu, Krakowie i Lizbonie. Współpracuje z czołowymi dyrygentami włoskimi, m.in. z Fabiem Biondim, Rinaldo Alessandrinim, Ottavio Dantone i wybitnymi zespołami muzyki dawnej: Europa Galante, Accademia Bizantina. Nagrywa dla Naïve, Opus 111 i Eloquentia.


Antiope – Vivica Genaux
Jeden z najniezwyklejszych głosów świata. Elektryzujący mezzosopran z Alaski. Obdarzona nie tylko pięknym głosem, ale i znakomitym talentem aktorskim. Specjalizuje się
w repertuarze operowym, ze szczególnym wskazaniem na włoskie bel canto. Ma w swoim dorobku ponad trzydzieści ról, angażowana bywa do kilkuset przestawień w ciągu sezonu. Często występuje z towarzyszeniem zespołów muzyki dawnej, jak: Akademie für Alte Musik, Europa Galante, La Cetra, Les Talens Lyriques, Orchestra Barocca Modo Antiqua, Concerto Köln. Nagrywa dla Virgin Classics (Bel Canto Arias – Rossini, Donizetti z J. Nelsonem i Ensemble Orchestral de Paris, La Santissima Trinità z F. Biondim i Europa Galante czy Arie i Kantaty Haendla z B. Labadie i Les Violons du Roy) i Harmonia Mundi (m. in. Rinaldo Haendla z R. Jacobsem), wiele płyt z jej udziałem uzyskiwało nominację do nagrody „Grammy”.

Alcest – Philippe Jaroussky
Talent Jaroussky'ego, świeci jaśniej niż talent jakiejkolwiek gwiazdy, a jego głos ma czysty, skoncentrowany, dźwięczny ton, w którym nie pobrzmiewa żaden sygnał zbliżania się do krawędzi możliwości wokalnych [...] Jaroussky śpiewa Vivaldiego z pasją i techniką wokalną, która przeczy tradycyjnemu wyobrażeniu śpiewu. /"Virgin Classic"/. Ten francuski kontratenor zaliczany jest dziś do najwybitniejszych głosów współczesności. Zadebiutował w roku 1999 na festiwalu w Royaumont mało znanym oratorium Alessandro Scarlattiego „Sedecia” z Il Seminario Musicale i Gérardem Lesne. Znakomite przyjęcie zaowocowało nagraniem w Virgin Classics, co było kolejnym zwiastunem wielkiej kariery. Publiczność operową już wówczas zdumiewały jego unikalne możliwości wokalne, kilka lat później doceniło je także jury Victoires de la Musique Clasique, przez które został ogłoszony operową rewelacją roku 2004. Rok później zachwycił Paryż jako Rinaldo, z kolei w minionym roku za wielki sukces uznano recital Jarousskiego i zespołu Le Concert d’Astrée, dedykowany słynnemu kastratowi Carestiniemu. Szczególne miejsce w jego repertuarze zajmują dzieła G.F. Haendla, A. Vivaldiego, G.B Pergolesiego i C. Monteverdiego. Regularnie współpracuje z Jeanem Tubéry i Ensemble La Fenice, Ensemble Matheus, jest współzałożycielem zespołu Artaserse Ensemble. Koncertuje w największych salach operowych na całym świecie.

Telamon – Filippo Adami
Znakomity młody tenor z Florencji chętnie dziś angażowany do najbardziej wymagających partii barokowych w dziełach Monteverdiego, Sartoria, Scarlattiego, Haendla, Rousseau, Galuppiego, i in. Ze względu na piękną jasną barwę i umiejętności aktorskie zapraszany był przez największe indywidualności muzyki dawnej: nagrał Fernando, Re di Castiglia Haendla wraz z Alanem Curtisem dla Virgin, Mosè in Egitto Rossiniego dla Naxos, Olimpiade Galuppiego z Andrea Marconem dla Dynamic, i in. Jego kalendarz artystyczny zajmują projekty muzyczne z najwybitniejszymi dziełami baroku, w tym tournée artystyczne z Fabio Biondim, Ottavio Dantonem oraz Jean-Claude Malgoirem.

Orejtyja – Emanuela Galli
Nie tylko piękny, przenikliwy, syleniczny sopran, ale również niezrównana aktorka. Śpiewała główne role m.in. w dziełach G. Latilla (La Finta Cameriera), F. Provenzalego (La Colomba Ferita), L. Vinciego (Li Zite'n Galera), F. Cacciniego (La liberazione di Ruggiero dall'isola di Alcina), F. Cavallego (La Didone) i N. Jomellego (L'Uccellatrice). Współpracuje m.in. z Gustavem Leonhardtem, Fabiem Biondim, Antoniem Florio, Jeanem Tubery’m i in. oraz z zespołami: La Venexiana, La Cappella de’ Turchini, Europa Galante, Accademia Bizantina, I Sonatori della Gioiosa Marca i in. Występuje we wszystkich znaczących ośrodkach muzycznych Europy. Jest częstym gościem najważniejszych festiwali barokowych i teatrów operowych. Jej działalność dokumentują nagrania dla wytwórni Opus 111, Glossa, Stradivarius, K617 i in.

Martezja – Stefanie Irányi
Niemiecki mezzosopran, który zasłynął altowymi partiami w Pasji Mateuszowej J.S. Bacha czy w Magnificat w interpretacji Helmuta Rillinga. Jej międzynarodową karierę rozpoczął debiut w Teatro Regio w Turynie w Konsulu Giancarlo Menottiego. Obecnie jest już uznaną gwiazdą scen Wenecji, Neapolu, Parmy i Bari. W roli Martezji wystąpi po raz pierwszy w Krakowie.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Opera Rara: Lully / Molière "Mieszczanin szlachcicem"

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2009 19:52
7 czerwca 2009, godz. 19:00
rozwiń zwiń

Czytaj także

Na Misteria Paschalia brakuje już biletów

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2010 13:44
Nie ma już biletów na większość koncertów 7. wielkotygodniowego Festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie - poinformowali organizatorzy przedsięwzięcia. To jeden z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Europie, który będzie odbywał się od 29 marca do 5 kwietnia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Opera Rara 2009: J. F. Haendel "Rinaldo"

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2009 16:23
18 grudnia 2009, godz.20:00
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niezwykły świat opery: Jean-Marie Leclair "Scylla et Glaucus"

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2010 15:23
9 maja 2010, godz. 14:00
rozwiń zwiń