- To była idea totalnego dzieła sztuki, bo architektura jest przedłużeniem naszego życia, z niej wychodzą różne inne dziedziny sztuki. Człowiek jest zanurzony w technologii – przybliżał założenia niemieckiej szkoły architektury funkcjonującej w latach 1919-1933, Grzegorz Stiasny. - Chodziło o to, żeby to, co się produkuje, miało możliwie najwyższą wartość technologiczną i kulturalną, a nawet artystyczną.
W 2019 r. w Niemczech szeroko świętowano stulecie powstania architektonicznej szkoły Bauhaus. Wiązało się to z dyskusjami, panelami i rozprawami. Śledziła je Dorota Swinarska z Goethe Institut. – Stawiano diagnozy zarówno pozytywne, jak i negatywne. Z jednej strony dla Niemców jest to swego rodzaju artystyczny mit założycielski stylu, który głosił same chwalebne hasła, z drugiej zastanawiano się nad jego żywotnością – tłumaczyła. – Fakt jednak, że Bauhaus stał się symbolem nowoczesności.
- Bauhaus i jego idee to klasyka współczesności, tak jak architektura grecka i rzymska to klasyka dla historycznej architektury. Do tego można się cały czas odwoływać – przekonywał Grzegorz Stiasny. - Te idee nie straciły na ważności. W tym wypadku chodzi między innymi o masowość wytwarzania produktów, o ich dostępność, a jednocześnie chodzi o wygodę, funkcjonalność i piękno. W tym sensie Bauhaus wyrażał idee współczesności.
Niebawem w Warszawie będzie można obejrzeć wystawę "Cały świat to Bauhaus".
- Wystawa zawiera kilkaset eksponatów: meble, tkaniny, obiekty, grafiki, dokumenty, przekrój całej niemal twórczości tej szkoły – opisywała Dorota Swinarska - to przekrój wszystkich cech, które odnajdujemy w produktach bauhausowskich.
Wystawa będzie prezentowana w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich przy ul. Foksal w Warszawie, od 6 marca br.
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadził: Jakub Kukla
Goście: Dorota Swinarska (Goethe Institut), Grzegorz Stiasny (architekt, wiceprezes Stowarzyszenia Architektów Polskich)
Data emisji: 19.02.2020
Godzina emisji: 16.30
uk