Jak reformować polskie instytucje muzyczne?

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2017 11:00
Na to pytanie postarają się odpowiedzieć Alicja Węgorzewska z Warszawskiej Opery Kameralnej, Jan Tomasz Adamus z Capelli Cracoviensis oraz Warcisław Kunc z Opery Bałtyckiej.
Opera Bałtycka
Opera BałtyckaFoto: Joergsam/Wikimedia/CC BY-SA 4.0

Właśnie podpisano porozumienie w Operze Bałtyckiej. Nie będzie strajku. Zakończono spór trwający od 2014 roku.

W Warszawskiej Operze Kameralnej rozpoczęto natomiast procedurę zwolnień grupowych - wg dyrekcji "rozpoczęty proces ma zlikwidować przerosty kadrowe i wyprowadzić teatr z kłopotów finansowych oraz zapewnić teatrowi najwyższy poziom artystyczny". Niektórzy twierdzą, że to koniec WOK-u w jej dotychczasowym kształcie.

W 2011 roku przy protestach części środowiska, zwłaszcza krakowskiego, udało się zreformować Capellę Cracoviensis. Dziś należy ona do czołówki europejskich zespołów grających na instrumentach dawnych.

Trzy przykłady i trzy sposoby na wyjście z kryzysowej sytuacji. Który z nich wydaje się optymalny? Jak dziś reformować nasze instytucje muzyczne zachowując przy tym ich poziom artystyczny i wieloletnie tradycje? 

***

Na audycję "O wszystkim z kulturą" w poniedziałek (13.03) w godz. 18.00-18.30 zaprasza Jacek Hawryluk.

mz/mc

Zobacz więcej na temat: opera orkiestra
Czytaj także

Dyrektor kontra związkowcy. Spór w Operze Bałtyckiej

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2017 20:00
Konflikt w gdańskim teatrze operowym trwa od 2014 r. Choć wciąż podejmowane są rozmowy dyrekcji Opery Bałtyckiej ze związkowcami, spór co pewien czas zaostrza się. Czy uda się go zażegnać?
rozwiń zwiń