REKLAMA

Tallis Scholars. Muzyka renesansu na nowo

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2015 15:55
Audycja o obecnie najstarszym i najbardziej zasłużonym kameralnym chórze specjalizującym się w wielkiej polifonii renesansu.
Audio
  • Tallis Scholars. Muzyka renesansu na nowo (Między dźwiękami/Dwójka)
Połowa składu zespołu Tallis Scholars. Chór jest w ciągłej podróży, występując na wielu światowych scenach
Połowa składu zespołu Tallis Scholars. Chór jest w ciągłej podróży, występując na wielu światowych scenachFoto: Eric Richmond/Tallis Scholars/mat. prasowe

Dziś, kiedy ta muzyka zadomowiła się na dobre w salach koncertowych, wnętrzach sakralnych i na płytach, wydaje się to naturalne. Jednak - jak wspomina Peter Phillips, założyciel i duchowy ojciec Tallis Scholars - nie było to wcale oczywiste w latach 70., kiedy on sam jako młody student Oksfordu, wraz z kilku wokalistami, zapragnął założyć zespół, wykonujący wyłącznie muzykę XV-XVI wieku.

Phillips w dzieciństwie śpiewał w chórze katedry w Winchester, wyrósł zatem w wielkiej angielskiej tradycji muzyki chóralnej, która na Wyspach sięga czasów wczesnych Tudorów. Za najważniejszy cel swojego życia uznał  poszukiwanie "piękna dźwięku, jakie może tworzyć pewien rodzaj nieakompaniowanego śpiewu". Udało mu się zrealizować to pragnienie. Tallis Scholars, zespół zdobywający od lat nagrody fonograficzne, nagrywający wciąż nowe płyty dla jego własnej wytwórni Gimell, jest tego żywym dowodem.

Oczywiście potrzebna była długa drobiazgowa praca nad emisją i intonacją, a także nad rozumieniem struktury dzieł polifonicznych, by Tallis Scholars osiągnęli swoją pozycję. Zespół śpiewa zawsze w podwójnym składzie - czyli każdy głos wykonują dwie osoby, najwyższą partię śpiewają kobiety (nie chłopcy) używające specjalnej techniki wokalnej, właściwej dla śpiewu renesansowego. Ich wykonania cechuje krystaliczna czystość intonacji, perfekcja i pewien specyficzny dystans emocjonalny - artyści nie starają się w jakiś subiektywny sposób interpretować wykonywanej muzyki.

Zespół ma w swym dorobku liczne płyty odkrywające przed nami zapomniane przez wieki dzieła renesansu - msze i motety Josquina, Ockeghema, Obrechta, Lassa, Palestriny, Rorego, Isaaca, Gomberta, Victorii, Moralesa, bardzo istotne miejsce w jego repertuarze zajmuje polifonia angielska - zarówno ta niesłychanie zawiła, przedreformacyjna, jak i anglikańska. Dzięki długim latom konsekwentnego budowania swojego profilu artystycznego zespół Petera Phillipsa wywarł istotny wpływ na nawyki słuchowe miłośników muzyki dawnej. Gdy myślimy o polifonii renesansu, mamy w wyobraźni harmonijne, wystudiowane brzmienie nagrań The Tallis Scholars.

17 listopada zespół wystąpi w Filharmonii Narodowej w Warszawie z programem "The Best of The Tallis Scholars", w Dwójce zaś przedstawiliśmy nasze ulubione nagrania, przypominając najważniejsze punkty z jego bogatej fonografii. 

***

Tytuł audycji: Rozmowy o muzyce

Przygotowały: Magdalena Łoś i Ewa Obniska

Data emisji: 9.11.2015

Godzina emisji: 19.30 

mc/fbi

Czytaj także

Ile renesansu w popkulturze?

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2015 19:17
O wpływie XVI-wiecznych mistrzów malarstwa na współczesny świat rozmawialiśmy w piątkowej audycji "Pop-południe".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Szkoła ateńska". Rozwiąż renesansowy rebus

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2015 11:00
– To nie tylko apoteoza filozofii, lecz także dzieło służące zabawie i przyjemnościom dworskim – mówiła dr Grażyna Bastek o słynnym fresku Rafaela z 1510 r.
rozwiń zwiń