X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Biblijny teatr muzyczny Jerzego Fryderyka Haendla

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2018 16:44
W oratoriach Haendel osiągnął tę ponadczasową, uniwersalną wielkość, jaka z rzadka bywa udziałem artystów. W audycji zaprezentowaliśmy jej przykłady.
Audio
  • Biblijny teatr muzyczny Jerzego Fryderyka Haendla (Między dźwiękami/Dwójka)
Portret Georg Friedrich Hndla pędzla Balthasara Dennera
Portret Georg Friedrich Händla pędzla Balthasara DenneraFoto: Wikimedia/public domain

Przełom 1738/39 roku był w życiu Haendla czasem niesłychanie doniosłym. To wtedy powstały i zostały wykonane dwa wielkie oratoria – Saul i Izrael w Egipcie, napisane równolegle z ostatnimi już operami włoskimi kompozytora. Na tym polu Haendel odnosił spektakularne sukcesy – od Rinalda po Alcinę – ale także zdarzały się mu bolesne porażki.

Angielskie mieszczaństwo (bardzo muzykalne) nie znajdowało upodobania w mitologicznych czy pseudo-historycznych wątkach włoskich oper seria, poza tym kompozytor mógł być już znużony konwencją tej opery, narzucającą pewne schematy formalne, a nawet typy postaci czy rodzaj obsady. Powołany przez niego do życia gatunek angielskiego oratorium, bazującego na ogół na wątkach czerpanych ze Starego Testamentu, dawał mu całkiem nowe, nieznane przedtem możliwości. Ponadto Anglicy traktowali Stary Testament bez mała jako żywą mitologię, jako część własnej tradycji, identyfikując się z „wybranym narodem”, który po latach zmagań żyje w pokoju, pod opieką Stwórcy.

Stary Testament był w istocie skarbnicą wielkich opowieści, pełnych bitewnego gwaru, pieśni chwały, lamentów i modlitw. Były tam dramatyczne konflikty, gwałtowne namiętności, potężne osobowości i malarskie obrazy. Haendel, który był genialnym dramaturgiem, rasowym człowiekiem teatru, musiał to zauważyć i potrafił wykorzystać. Jego oratoria zachowują pewne elementy wykształcone w operach: arie oddające emocje bohaterów, recytatywy ( w tym – niesłychanie ekspresyjne accompagnata), ensemble, do tego dochodzą wielkie freski chóralne, w operach seria nieobecne. To one dźwigają na sobie wielkość biblijnych dramatów, a poza tym wszystkie elementy struktury są o wiele bardziej swobodnie traktowane, wzbogacona zostaje też orkiestra, zyskująca samodzielną rolę w tworzeniu sugestywnych obrazów dźwiękowych.

Oczywiście – Haendel tworząc swoją wizję oratorium miał pewne wzory – choćby czerpał z tradycji angielskich (religijne anthems i maski), weneckiego polichóralizmu, nawet niemieckiego ścisłego kontrapunktu (wspaniałe chóralne fugi), ale ostateczny rezultat jest absolutnie oryginalny. Trzeba też zwrócić uwagę na genialne portrety muzyczne głównych postaci oratoriów, kreślone z wielką delikatnością i znajomością psychologii. Tragiczny Saul, miotany zazdrością o Dawida, szczęśliwy Salomon – mędrzec i artysta, Jefte - nieszczęsny ojciec, zmuszony do dochowania strasznej przysięgi i poświęcenia życia jedynej córki. I wreszcie – zbiorowy bohater – lud Izraela, biorący udział w bitwach, modlitwach w świątyni, radosnych świętach, napominający swych królów i wodzów, sławiący swego Boga. W oratoriach Haendel osiąga tę ponadczasową, uniwersalną wielkość, jaka z rzadka bywa udziałem artystów.

Muzyczna ilustracja tego tematu była niezwykle atrakcyjna, wybrałyśmy same najlepsze wykonania.

***

Tytuł audycji: Między dźwiękami 

Przygotowały: Ewa Obniska i Magdalena Łoś

Data emisji: 15.04.2018

Godzina emisji: 21.00


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Haendel chciał konkurować z operą włoską"

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 10:00
- Dla kompozytora oratorium miało być nowym kierunkiem w twórczości. Potrzebował tego, by uciec od rywalizacji z włoskimi twórcami operowymi, którzy święcili w tamtym okresie wielkie sukcesy – powiedział w Dwójce włoski dyrygent Fabio Biondi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

John Butt: wskrzeszanie muzyki dawnej to droga w przyszłość

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2018 12:55
- Wydaje mi się, że skończyły nam się pomysły na nową muzykę i dlatego musimy cofnąć się do przeszłości. Wykonawstwo historyczne jest jednym ze sposobów powrotu do korzeni naszej kultury – mówił w Dwójce ceniony dyrygent.
rozwiń zwiń