X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Basso ostinato. W poszukiwaniu złotej formuły

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2018 15:14
Ostinato - czyli stała powtarzająca się formuła melodyczna - choć wydawałoby się pomysłem  prostym i mało owocnym, odgrywało w muzyce bardzo istotną rolę.
Audio
  • Basso ostinato. W poszukiwaniu złotej formuły (Między dźwiękami/Dwójka)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: shutterstock.com

gotyk_free_1200.jpg
Muzyka gotyku, czyli poszukiwania ideału

Takie tendencje pojawiały się już bardzo wcześnie, choćby w motecie XIII i XIV wieku. Nam chodzi jednak o świadome traktowanie jakiejś formuły jako stałego (konstrukcyjnego) elementu danej struktury dźwiękowej. Takie utwory pojawiają się  w połowie XVI w. Może najwcześniejszym zbiorem, zawierającym utwory tego typu, a nawet - teoretyczne wyjaśnienie problemu - jest traktat Diego Ortiza "Trattado de glosas" - czyli muzyka na viole. Wybitny hiszpański kompozytor, wirtuoz violi da gamba podaje przykłady najprostszych, najczęściej używanych formuł melodycznych, umieszczanych w basie (stąd potem nazwa - basso ostinato) i tam powtarzanych.

*** 

Tytuł audycji: Między dźwiękami

Prowadzą: Ewa Obniska i Magdalena Łoś

Data emisji: 3.06.2018

Godzina emisji: 21.00

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Orlando di Lasso - renesansowy kosmopolita

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2015 15:00
Bohaterem audycji z cyklu "Między dźwiękami" w paśmie "Rozmowy o muzyce" był jeden z najwybitniejszych - i najbarwniejszych - XVI-wiecznych kompozytorów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Elżbietańska Anglia i muzyka czasów Szekspira

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2016 14:00
Epoka panowania Elżbiety I miała kluczowe znaczenie dla kształtowania się świadomości narodowej Anglików, a także ich kultury.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Duch protestantyzmu w muzyce Jana Sebastiana Bacha

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2017 09:00
Trzecią z kolei audycja poświęcona muzyce kościoła zreformowanego, w ramach której opowiadaliśmy o twórczości niemieckiego kompozytora.
rozwiń zwiń