REKLAMA

"Biały" i "Maszyny takie jak ja". Wściekle, gniewnie i przewrotnie

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2019 13:07
W "Czytelni" recenzowaliśmy książki Breta Eastona Ellisa "Biały" oraz Iana McEwana "Maszyny takie jak ja". 
Audio
  • Bret Easton Ellis "Biały" oraz Ian McEwan "Maszyny takie jak ja" (Czytelnia/Dwójka)
Okładki książek
Okładki książekFoto: mat. promocyjne

Bret Easton Ellis jest jednym z najwybitniejszych współczesnych pisarzy amerykańskich, porównywany z Ernestem Hemingwayem, Francisem Scottem Fitzgeraldem czy Nathanaelem Westem. Oprócz swojej najsłynniejszej, niesłychanie skandalizującej książki "American Psycho" napisał m.in. "Odloty godowe", "Informatorów" czy "Cesarskie sypialnie". "Biały" to pierwsza niebeletrystyczna książka Ellisa, tak samo jednak jak jego wcześniejsze powieści przepełniona wściekłością i gniewem. Tym razem gniew skierowany jest przeciwko poprawności politycznej i hipokryzji amerykańskiej lewicy. Żeby nie było zbyt łatwo, obrywają tu niemal wszyscy: pisarze, aktorzy, elity, aktywiści, czytelnicy, politycy - lista jest długa. Wątki autobiograficzne uwiarygadniają tę tyradę: Ellis poznał zepsucie elit od podszewki, dzięki czemu może pozwolić sobie na cyniczny czarny humor.

Akcja powieści "Maszyny takie jak ja" rozgrywa się w latach 80. XX wieku, w alternatywnej rzeczywistości.  Wielka Brytania przegrała wojnę o Falklandy, rząd Margaret Thatcher chwieje się w posadach, a Alan Turing osiąga przełom w pracy nad sztuczną inteligencją. W świecie nie do końca podobnym do tego, który znamy, dwoje kochanków i… android zostaną poddani niezwykłej próbie… człowieczeństwa. Nowa przewrotna powieść Iana McEwana stawia fundamentalne pytanie o istotę człowieczeństwa. Co tak naprawdę czyni nas ludźmi: to, co czynimy, czy to, jacy jesteśmy? Czy dzieło może przerosnąć twórcę? Czy maszyna może oddać wielowymiarowość ludzkiej natury i odnaleźć się w świecie, w którym nic nigdy nie jest czarno-białe?

O obu książkach rozmawialiśmy z Piotrem Koftą i Magdalena Miecznicką.

***

Tytuł audycji: Czytelnia 

Prowadziła: Małgorzata Szymankiewicz

Data emisji: 26.10.2019

Godzina emisji: 12.30

mat. promocyjne wydawców/mko/pg

Czytaj także

Clotaire Rapaille, kod kulturowy i reklama

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2019 17:58
- Dobra reklama odpowiada na nasze pragnienia odwzorowujące zachowania kulturowe. Jest koniecznością w świecie, którego społeczeństwa opierają swoje funkcjonowanie na handlu. Reklama jest opowieścią o produkcie, który z określonych powodów dobrze się kojarzy i ma to związek z tym, jak konsument został wychowany - mówił w Dwójce Konstanty Przybora.
rozwiń zwiń