Niepokojące opowieści - realizm pomieszany z fikcją

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2023 13:00
W "Czytelni" tym razem sięgnęliśmy po książki Aloisa Hotschniga "Na siedząco lepiej się ucieka" i Franza Hohlera "Wielki karzeł i inne opowieści". Gośćmi Małgorzaty Szymankiewicz byli Iwona Rusek i Piotr Kofta.
Okładki książek Na siedząco lepiej się ucieka i Wielki karzeł i inne opowieści
Okładki książek "Na siedząco lepiej się ucieka" i "Wielki karzeł i inne opowieści"Foto: materiały promocyjne

"Na siedząco lepiej się ucieka"

Mistrzostwo Aloisa Hotschniga polega na tym, że z nieodpartą siłą angażuje on czytelników jako obserwatorów niby to pozornych, codziennych zdarzeń i pozwala im dostrzec rzeczy osobliwe i szczególne. Bohaterowie prezentowanych tu dwóch tomów opowiadań "Na siedząco lepiej się ucieka" oraz "Dzieci to nie uspokoiło" to samotnicy, dziwacy, odmieńcy, którzy w swoich działaniach i postrzeganiu świata zewnętrznego kierują się nie do końca jasnymi i zrozumiałymi motywami. Czytelnicy mają je dopiero zgłębić i odkryć.

Często, zwłaszcza w pierwszym tomie, protagonistami są ludzie starsi przebywający w domu opieki społecznej, spokojnej starości, przychodni lekarskiej itd. Żyją pogrążeni we wspomnieniach o pięknej, nierzadko interesującej przeszłości, o wycieczkach i wyjątkowych doświadczeniach egzystencjalnych. Ich rzeczywistość to obecnie demencja, alzheimer, starość, śmiertelna choroba. Jednak Alois Hotschnig na ogół nie popada w melancholię, lecz okrasza swoje precyzyjnie przemyślane prozy dużą dozą humoru, ironii, groteski i absurdu, twórczo kontynuując szkołę Gerta Jonkego, gdzie realizm miesza się z fikcją.

"Wielki karzeł i inne opowieści"

Franz Hohler jest urodzonym w 1943 roku szwajcarskim pisarzem, satyrykiem, artystą kabaretowym, autorem wierszy, piosenek, scenariuszy, słuchowisk, powiastek, powieści i przypowieści. Jak pisze w posłowiu Małgorzata Łukasiewicz: "Hohler lubi małe formy prozatorskie, jego opowiastki rzadko przekraczają parę stron. Najkrótsza - tytułowa - ogranicza się do jednego zdania złożonego z dziewięciu słów. Ze zwięzłością idzie w parze prostota komunikatu. Narracja zaczepia się o byle co, o pierwszy lepszy przedmiot z powszedniego otoczenia, i raz-dwa składa się w łatwą do ogarnięcia opowieść".

Błyskotliwe fabulacje Hohlera dyskretnie lawirują między codziennością a fantazją; "jego specjalnością wydaje się cienki dowcip spod znaku purnonsensu. Można by powiedzieć - przejęty wprost z rąk Edwarda Leara [...] Pośród swoich mistrzów wymienia też Daniiła Charmsa. Warto wreszcie pamiętać o przewrotnych i wywrotowych ziarenkach posianych w Szwajcarii przez dadaizm i surrealizm".

[opisy pochodzą od wydawców]


Posłuchaj
30:11 2023_03_26 12_30_39_Dwojka_Czytelnia.mp3 Niepokojące opowieści - realizm pomieszany z fikcją (Czytelnia/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Czytelnia

Prowadziła: Małgorzata Szymankiewicz

Goście: Iwona Rusek i Piotr Kofta (krytycy literaccy)

Data emisji: 26.03.2023

Godzina emisji: 12.30

mo

Czytaj także

"Jeśli przecięto cię na pół" i "Czarna ręka, zsiadłe mleko". Kameralny, autorski świat

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2023 13:03
Tym razem w "Czytelni" zagościła nowa polska proza. Omawialiśmy powieści "Jeśli przecięto cię na pół" Łukasza Barysa i "Czarna ręka, zsiadłe mleko" Katarzyny Szaulińskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Nim dojrzeją maliny" i "Elmet" - debiuty o rodzinie

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2023 13:03
W "Czytelni" tym razem sięgnęliśmy po książki "Nim dojrzeją maliny" Eugenii Kuzniecowej (w tłumaczeniu Iwony Boruszkowskiej) i "Elmet" Fiony Mozley (tł. Łukasz Witczak).
rozwiń zwiń