Janusz Zaorski: jaja i intelekt są potrzebne, ale najważniejsze jest serce

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2014 08:50
- Ta książka uświadomiła mi, że na zawód reżysera byłem skazany - mówił Janusz Zaorski, który w Dwójce wspominał swoją filmową drogę opisaną w wydanej niedawno książce "Jaja, serce, łeb".
Audio
  • Janusz Zaorski: jaja i intelekt są potrzebne, ale najważniejsze jest serce (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Janusz Zaorski
Janusz Zaorski Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Tytuł wywiadu rzeki z Januszem Zaorskim został zaczerpnięty od profesora z Łódzkiej Szkoły Filmowej Stanisława Wohla - On kiedyś na zajęciach powiedział, że dobry reżyser musi mieć: jaja, czyli odwagę, serce, czyli wrażliwość, oraz łeb, czyli intelekt, żeby nad tym wszystkim zapanować. Po latach stwierdzam, że najważniejsza jest wrażliwość. Ona pozwala dotrzeć do człowieka i sprawić, by nie zważał na kamery i mikrofony - wyjaśniał Janusz Zaorski.

Sam reżyser do tego katalogu przymiotów dopisałby pewnie uczciwość. To ona przed lat sprawiła, że porzucił kino dokumentalne na rzecz fabuły. - Stało się to podczas kręcenia dokumentu "Wielka gra", poświęconego popularnemu w czasach PRL-u teleturniejowi, w którym gracze, odpowiadając na pytania z różnych dziedzin wiedzy, mogli podwajać swoją wygraną lub stracić zdobyte wcześniej pieniądze. Ucieszyłem się, gdy bohater mojej etiudy, w kluczowym momencie programu, nie odpowiedział na pytanie, bo to dawało mi mocny finał. Wtedy zapaliła mi się czerwona lampka: że jednak coś w tym dokumencie jest nie tak, skoro w duszy cieszę się z dramatu człowieka. Postanowiłem więc kreować własne światy - wyjaśniał gość Anny Fuksiewicz.

Janusz Zaorski to kreowanie z powodzeniem robi do dziś. W Polsce fabułą, która przyniosła mu największą popularność, jest "Piłkarski poker". Z kolei za granicą kojarzony jest przede wszystkimi jako twórca "Matki królów". - Ten film się zaczyna w stylu Hitchcocka: w wypadku gnie mąż głównej bohaterki. Ona jest w ciąży z czwartym dzieckiem. Co ją gorszego może spotkać? Okazuje się, że może. Nadchodzą czasy okupacji hitlerowskiej, a potem terroru stalinowskiego - streszczał gość Dwójki. Film okazał się nie do zaakceptowania przez ówczesne władze i przez pięć lat zakazano jego wyświetlania. - Zakończenie "Matki królów" zbiegło się z wprowadzeniem w Polsce stanu wojennego. Dla ówczesnych generałów niebezpieczna była paralela między tym filmem a współczesnością. Obawiali się, że wprowadzenie go na ekrany wywoła jakieś rozruchy. Świadomość, że coś takiego mogłoby się zdarzyć, szalenie mnie nobilitowała...

Więcej filmowych wspomnień, ale też historii związanych z realizacją radiowych słuchowisk - w nagraniu audycji "O wszystkim z kulturą".

bch/jp

Zobacz więcej na temat: FILM Janusz Zaorski kino PRL
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Selekcja w Gdyni była za ostra". Dyskusja o festiwalu filmowym

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2014 12:50
- Nawet na tych największych festiwalach konkurs główny nie jest tylko i wyłącznie konkursem arcydzieł - mówił w Dwójce Michał Oleszczyk, nowy dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jakie zmiany czekają tę imprezę?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pawlik o Grammy: przed ceremonią obawiałem się, że będzie długo i nudno

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2014 21:31
- Kiedy zadzwonił prezydent z gratulacjami, wiedziałem, że to nie jest tylko moja prywatna sprawa - o atmosferze tuż przed i tuż po otrzymaniu Grammy za płytę "Night in Calisia" opowiadał w Dwójce Włodek Pawlik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dawid Ogrodnik: teatr nie powinien być domem

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2014 16:00
- Nie chcę myśleć o swoich kolegach, że ich znam, ani żeby oni tak o mnie myśleli. Chcę żebyśmy potrafili cały czas się zaskakiwać - mówił w Dwójce młody aktor TR Warszawa, który wspólnie z dyrektorem artystycznym tej placówki Grzegorzem Jarzyną, opowiadał o specyfice pracy w teatrze.
rozwiń zwiń