"Żeglarz" Szaniawskiego. Tęsknota za wzorem i demaskowanie mitu

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2018 17:00
- Główne pytanie tego dramatu brzmi: "Czym jest prawda?" – przypominał reżyser Wawrzyniec Kostrzewski, opowiadając o "Żeglarzu" Jerzego Szaniawskiego. Sztuka ta będzie kolejnym bohaterem cyklu "Polski w Dwójce. Czytamy dramaty stulecia".  
Audio
  • Wokół "Żeglarza" Jerzego Szaniawskiego (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Reżyser Wawrzyniec Kostrzewski podczas prób do Żeglarza
Reżyser Wawrzyniec Kostrzewski podczas prób do "Żeglarza" Foto: Piotr Piorun/PR

- Czy budować społeczeństwo oparte na prawdzie, która może być brutalna, bolesna, czy jednak w oparciu o mity, które dają poczucie szczęśliwości i harmonii. To dylemat, przed jakim stanął Jan, główny bohater "Żeglarza" - opowiadał Wawrzyniec Kostrzewski.

Jakimi motywami kierował się Jan, szukając prawdy o kapitanie Nucie? Dlaczego "Żeglarz" jest "bardzo radiowym" dramatem? Co wyróżniało dramaty Szaniawskiego na tle dramaturgii czasów mu współczesnych? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.

***

W jubileuszowym roku 100-lecia niepodległości Polski Program 2 Polskiego Radia wraz z Teatrem Polskiego Radia nawiązał współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie w ramach cyklu "Polski w Dwójce. Czytamy dramaty stulecia". Na antenie Dwójki i na scenie teatru prezentowane są najważniejsze polskie dramaty powstałe po 1918 roku. W niedzielę 18 listopada o godz. 12.00 będzie to "Żeglarz" Jerzego Szaniawskiego.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Małgorzata Szymankiewicz

Goście: Wawrzyniec Kostrzewski (reżyser) i Urszula Motyka (literaturoznawczyni z KUL)

Data emisji: 12.11.2018

Godzina emisji: 17.30

jp/bch

Czytaj także

Andrzej Brzoska: system binauralny realizuje nasze tęsknoty

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2018 11:06
- Tęsknota do budowania przestrzeni objawiała się od początku istnienia słuchowiska. Z większą siłą zabrzmiała w latach 70., kiedy to królował system kwadrofoniczny na cztery głośniki - mówił w Dwójce ceniony reżyser dźwięku, przed premierą słuchowiska "Smuga cienia".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Uciekła mi przepióreczka". Prof. Barbara Osterloff: Żeromski porusza tu wątki ważne po 1918 r.

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2018 18:43
- Bardzo mocno wpisana w ten utwór jest idea regionalizmu. Podobnie jak teza kształcenia społeczeństwa od podstaw, jego przemiany, i też pytanie o obywatelskość - mówiła w Dwójce histotryczka teatru o ostatnim dramacie Stefana Żeromskiego pt. "Uciekła mi przepióreczka".
rozwiń zwiń