X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Pan T.". Czy szykuje się nam kulturalny proces stulecia?

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2020 17:30
- To byłoby bardzo niebezpieczne, żeby nagle założyć kaganiec dla tego rynku, który dopiero co się podnosi i zaczyna spełniać postulat krytyków, publicystów i publiczności - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Katarzyna Malinowska, dyrektor artystyczna festiwalu Script Fiesta.
Audio
  • "Pan T.". Czy szykuje się nam kulturalny proces stulecia? (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Plakat filmy Pant T. Marcina Kryształowicza
Plakat filmy "Pant T." Marcina KryształowiczaFoto: Mat. prasowe

Sebastian Stankiewicz PAP 1200.jpg
Rozmowa z Sebastianem Stankiewiczem, odtwórcą roli Filaka w filmie "Pan T."

Jak podają media, twórcy filmu "bez zgody mieli zaczerpnąć motywy, bohaterów i konkretne sceny z książki "Dziennik 1954" Leopolda Tyrmanda. Kilka fragmentów przepisali niemal słowo w słowo". Syn pisarza, właściciel praw autorskich, oskarża ich o kradzież". 

Reżyser filmu Marcin Krzyształowicz wyjaśnia, że inspirował się kilkoma znanymi postaciami z lat 50, w tym również Tyrmandem. Uważa, że Matthew Tyrmand specjalnie blokuje produkcję, aby otrzymać "horrendalne pieniądze". Gdzie w sztuce kończy się inspiracja? Czy prawo potrafi rozsądnie wyznaczyć taką granicę? Do kogo powinny należeć najważniejsze postacie polskiej kultury?

"Pan T.". Powrót do powojennej bohemy>>>

Zdaniem Katarzyny Malinowskiej, nieporozumienie bierze się stąd, że polskie kino nie ma jeszcze zbyt dużej praktyki w produkcji kina biograficznego. - Biografie pojawiają się dopiero od kilku lat. Wcześniej polskie kino nie mierzyło się aż tak często z tematami biograficznymi czy historycznymi, więc nie mamy zbyt dużo precedensów. Ale nie mam wrażenia, żeby środowisko filmowe nie było świadome podstawowych założeń polskiego prawa - wyjaśniła.

- W interesie polskiego kina i publiczności jest, żeby kino próbowało łapać wszystkie bieżące tematy i opisywały rzeczywistość, również zastanawiało się nad ważnymi postaciami polskiej kultury. Oczekiwanie, że tego typu proces oczyści, wyjaśni coś, moim zdaniem jest założeniem błędnym - podkreśliła Katarzyna Malinowska.

"Pan T." Sebastian Stankiewicz: to film o wolności artysty w czasach zniewolenia>>>

Podobnie uważa Jakub Majmurek, który uważa, że prawo i praktyka jego stosowania powinny dawać większą swobodę twórcom. Odniósł to do kina amerykańskiego, które pozostaje autonomiczne. - Kiedy oglądamy amerykańskie kino, trudno sobie wyobrazić, żeby w Polsce powstawały takie filmy - zaznaczył filmoznawca.

Innego zdania jest prof. Piotr Ślęzak z Uniwersytetu Śląskiego. Jego zdaniem nasze społeczeństwo, w tym środowisko twórców filmowych, nie należy do szczególnie świadomych. Według niego taki proces uświadomiłby producentom i reżyserom, że "jednak pewne minimum świadomości prawnej jest potrzebne".

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadził: Krzysztof Grzybowski

Goście: Katarzyna Malinowska (dyrektorka artystyczna festiwalu Script Fiesta), Jakub Majmurek (publicysta, filmoznawca), prof. Piotr Ślęzak (radca prawny, Uniwersytet Śląski)

Data emisji: 14.01.2020

Godzina emisji: 17.30

am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bartosz Bielenia: moja postać jest złożona z wielu elementów

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2020 15:00
"Boże Ciało" w reżyserii Jana Komasy w ramach tegorocznej 44. odsłony Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych zdobył aż 9 statuetek w konkursie głównym. Teraz zawalczy o główną nagrodę w kategorii "Najlepszy film międzynarodowy". O filmie rozmawialiśmy z odtwórcą głównej roli Bartoszem Bielenią.
rozwiń zwiń