X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Dyrektor biblioteki Mozartiana: Mozart nie używał imienia Amadeus

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2019 15:20
- W gablocie przed nami widzimy listy z różnych okresów życia Mozarta, które pokazują jak podpisywał się na przestrzeni lat. Zaczynamy od informacji udostępnionych przez jego siostrę na potrzeby pierwszej biografii kompozytora. Znajdujemy tam zapis: Johannes, Chrisostomus, Wolfgang, Gottlieb Mozart urodził się 27 stycznia 1756 r. w Salzburgu. Nie ma tam słowa o Amadeuszu - mówił w Dwójce dr Armin Brinzing.
Audio
  • Wyprawa do skarbca Mozarta (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Woskowa figura Wolfganga Mozarta
Woskowa figura Wolfganga MozartaFoto: Shutterstock/Pe3k

Fazil Say 1200.jpg
Fazil Say: pianiści powinni grać Mozarta niczym śpiewacy

Dyrektor biblioteki Mozartiana był naszym przewodnikiem po domu wiedeńskiego kompozytora w Salzburgu. Udało zajrzeć się nam do pomieszczeń, do których dostęp mają nieliczni. W zbiorach muzeum znajduje się m.in. największa na świecie kolekcja listów rodziny Mozartów, w tym aż 200 listów Wolfganga. To właśnie z nich można dowiedzieć się, jak podpisywał się słynny Austriak.

- Widzimy tu również najstarszy zachowany list, który napisał mając 13 lat i podpisał po prostu Wolfgang Mozart. Nieco później wyruszył w swoją pierwszą podróż do Włoch. Jako kompozytor chcący pisać włoskie opery znał już wtedy bardzo dobrze miejscowy język. List, który widzimy powstał częściowo po niemiecku, a częściowo po włosku, zakończył go natomiast podpisem Wolfgango Amadeo, zamieniając niemieckiego Gottlieba na jego łaciński odpowiednik. Jeszcze później, w roku 1777 pojechał z matką do Paryża i od tamtej pory zaczął swoje listy kończyć francuską wersją Amadeusza, a więc Wolfgang Amade Mozart. Tu w Mozarteum używamy właśnie tej wersji - tłumaczył dr Armin Brinzing.

Skąd więc w wielu biografiach kompozytora i w publicznej świadomości wziął się "Amadeus"? O tym w nagraniu audycji, w której mowa była również o innych najcenniejszych eksponatach, które znajdują się w dobrze chronionym sejfie w podziemiach domu Mozarta w Salzburgu.

Dom Mozarta w Salzburgu Mozarteum w Salzburgu

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotował: Maciej Łukasz Gołębiowski

Gość: dr Armin Brinzing (dyrektor biblioteki Mozartiana)

Data emisji: 8.01.2018

Godzina: 15.00

pg/bch


Portretu Mozarta autorstwa Doris Stock Portret Mozarta autorstwa Doris Stock
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Diego Fasolis: "Così fan tutte" niesie smutny przekaz

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2018 07:00
- Muszę przyznać, że nigdy nie postrzegałem tej opery jako komiczną. To już prawie 20 lat, jak nią dyryguję - o arcydziele Mozarta mówił w Dwójce szwajcarski dyrygent.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Kwintet klarnetowy" Mozarta jako nowy muzycznie świat

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2018 14:46
- Architektura tego utworu jest tak porywająca, że naprawdę nie można jej nie pokochać - opowiadał Eric Hoeprich, artysta XIX Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy, o "Kwintecie klarnetowym" A-dur Mozarta.
rozwiń zwiń