Pointy - domena tancerki klasycznej

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2020 21:06
W audycji opowiadaliśmy o najlepszych butach do tańca w balecie klasycznym, czyli o pointach. W Teatrze Wielkim Opery Narodowej w Warszawie wciąż funkcjonuje pracownia szewska, która tworzy pointy - obuwie charakterystyczne do przedstawień baletowych i operowych. 
Audio
  • Pointy - domena tancerki klasycznej (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
zdj. il.
zdj. il. Foto: shutterstock.com/mavkate

Zostały one wynalezione w pierwszej połowie XIX wieku. Pierwszą baleriną, która się zaprezentowała w tym charakterystycznym obuwiu, była Włoszka Maria Taligoni. 

Aneta Wira, tancerka Polskiego Baletu Narodowego, zaznacza, że pointy były one przeznaczone nie tylko dla kobiet. - Pointy to domena tancerki klasycznej czyli kobiety, ale nie oznacza to, że były one zarezerwowane wyłącznie dla nich. Możemy spotkać się z tańcem mężczyzn w pointach - dodaje. 

Typy i rodzaje point. Które są najlepsze? 

Pointy to inaczej usztywniane baletki, które mają sztywny czubek umożliwiający tancerce stanie na czubkach palców. Z reguły wykonywane są one z kilku warstw kawałków bawełnianego materiału sztywno klejonego gorącym klejem i wykańczanego połyskującym satynowym materiałem. Podeszwy butów są skórzane, najczęściej wykonywane ze skóry bydlęcej. Z boku pointy znajduje się ściągacz i para troczków (wstążek), które zawiązuje się dla zabezpieczenia kostki. 

Nie ma jednej wiodącej firmy na świecie, która by wykonywała tego rodzaju buty. Tancerki wybierając pointy, kierują się przede wszystkim wygodą i tym, czy but jest dopasowany do stopy. - Pointy muszą być całkowicie opięte na stopie i bardzo wąskie. Nie mogą odstawać ze względów bezpieczeństwa. Każda tancerka indywidualnie przygotowuje sobie pointy do pracy, czyli delikatnie rozbija czubki, żeby nie były za twarde, żeby nie podrażniały skóry i kości - wyjaśnia Aneta Wira. 

O pointach w audycji mówili również pedagog Baletu Narodowego Anita Kuskowska i Andrzej Ilczuk, starszy rzemieślnik z Pracowni Szewskiej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Prowadzi: Monika Pilch 

Data emisji: 5.02.2020 r. 

Godzina emisji: 15.01 


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Jezioro łabędzie" przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2020 11:00
"Płytowy Trybunał Dwójki" tym razem wybrał najlepsze wykonanie słynnego baletu skomponowanego przez Piotra Czajkowskiego.
rozwiń zwiń