- Esencją radia jest dźwięk i ten dźwięk musi być oczywiście najwyższej jakości - zarówno muzyka, jak i słowo muszą mieć odpowiednią siłę, barwę i dynamikę.
- O tych, ale również o wielu innych parametrach decydują ludzie, nietuzinkowi specjaliści.
- Z okazji 87. urodzin Dwójki poprosiliśmy o opowieści takich właśnie zawodowych słuchaczy, czyli reżyserów i poławiaczy dźwięku.
Andrzej Brzoska - reżyser dźwięku, od niemal 45 lat związany z Teatrem Polskiego Radia
Andrzej Brzoska to reżyser dźwięku, od niemal 45 lat związany z Teatrem Polskiego Radia. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród w dziedzinie słuchowisk radiowych, m.in. Prix Italia, Prix Europa, Fryderyków i Nagród Festiwalu "Dwa Teatry".
Wiolonczelista po 12 latach nauki
Andrzej Brzoska przyznał, że zawód, który wykonuje, jest dla niego spełnieniem marzenia. - Ono się pojawiło, gdy miałem kilkanaście lat. W moim domu było bardzo dużo muzyki, miałem znacznie starszą siostrę - była na studiach, grała Debussy'ego, kiedy ja jeszcze chodziłem do szkoły podstawowej. Mój dziadek grał na trąbce, mama również interesowała się muzyką i zachęcała, abyśmy kształcili się w tym kierunku. Zostałem wiolonczelistą po 12 latach nauki - wspominał.
Miejscem pracy będzie studio
- Gdy byłem w średniej szkole muzycznej, wiedziałem, że moim miejscem pracy będzie studio. Byłem zafascynowany nagraniami, słuchałem ich bardzo dużo. Poszedłem na studia na Politechnice Gdańskiej, gdzie na elektronice był ciekawy kierunek - elektrofonia. Znalazłem tam opiekunów nie tylko edukacyjnych, ale również życiowych, byli to profesorowie Marianna Sankiewicz-Budzyńska i Gustaw Budzyński, bohaterowie wojenni. Poszedłem na te studia wyłącznie, aby u nich studiować - mówił Andrzej Brzoska.
Studio Programu 2 Polskiego Radia, widok z pomieszczenia realizatorskiego, foto: Wojciech Kusiński / Polskie Radio
Na wszystkich antenach Polskiego Radia było około 600 audycji TPR rocznie
Marianna Sankiewicz-Budzyńska pracowała w Radiu Gdańsk, zakładała powojenne Polskie Radio na ul. Targowej w Warszawie. - Już w czasie studiów bardzo często praktykowałem w Radiu Gdańsk, pomagałem, coś tam robiłem. Na praktykę dyplomową zostałem skierowany do Polskiego Radia w Warszawie. Byłem na praktyce u Andrzeja Trzaskowskiego, w jego orkiestrze jazzowej i w Teatrze Polskiego Radia. Potem pojawiła się oferta współpracy, na co oczywiście bardzo chętnie przystałem. Mówię o roku 1978, 1979 i 1980, wówczas teatr miał dwa studia, które pracowały całą dobę. Na wszystkich antenach Polskiego Radia było około 600 audycji TPR rocznie - wspominał gość Dwójki.
O swojej wyjątkowej pracy opowiedzieli nam również:
- duet uhonorowany m.in. nagrodą Grammy, czyli Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko,
- muzyk i etnograf, który zrealizował przeszło 200 godzin nagrań terenowych - Remigiusz Mazur-Hanaj,
- Andrzej Solczak, który przez przeszło 50 lat był filarem reżyserii dźwięku w Polskim Radiu i dokonał wielu ważnych nagrań zarówno muzyki klasycznej, jak i rozrywkowej.
***
Dokładnie 1 marca 1937 roku o godz. 13.10 uruchomiona została radiostacja Warszawa II. Tę datę przyjmujemy za dzień powstania Programu 2 Polskiego Radia. W tym roku nasza antena kończy więc 87 lat.
14:35 Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci_2024_02_26-12-47-03.mp3 Andrzej Brzoska o swojej pracy, która jest dla niego spełnieniem młodzieńczego marzenia (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
17:31 2024_02_27 12_43_32_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko o pracy w radiowym duecie (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
13:46 2024_02_28 12_46_28_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnocsci.mp3 Remigiusz Mazur-Hanaj zrealizował przeszło 200 godzin nagrań terenowych. Opowiada o tajnikach swojej pracy (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
15:55 2024_02_29 12_45_44_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Andrzej Solczak dokonał wielu ważnych nagrań zarówno muzyki klasycznej, jak i rozrywkowej. Opowiada o swojej pracy w Polskim Radiu (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności
Data emisji: 26-29.02.2024
Godzina emisji: 12.45
mgc/DS/mo/kormp