Koncert na 2464 chińskich pozytywek

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2018 13:55
W "Letniej nocy" wysłuchaliśmy niecodziennej kompozycji, w której kluczową rolę odgrywa pewna oryginalna instalacja.  
Instalacja Myriad
Instalacja "Myriad" Foto: PAP/Philipp Schulze/DPA

muzyka 1200.jpg
Czy kompozytorom potrzebny jest system?

Podczas Biennale Architektury w Shenzhen przed trzema laty Rebecca Saunders i Martin Rein-Cano przedstawili instalację "Myriad" złożoną z 2464 chińskich pozytywek zamontowanych na 19-metrowej ścianie. Zwiedzający mogli je dowolnie uruchamiać, produkując przy tym niezliczone kombinacje melodii.

Podczas ubiegłorocznego festiwalu w Schwetzingen wystawieniu tej pracy towarzyszył specjalny koncert, podczas którego brzmienie owej instalacji zostało zestawione z "półprzezroczystymi", solowymi utworami kompozytorki. Tę 45-minutową meta-kompozycję przedstawiłem w wykonaniu wyśmienitych muzyków zespołu Musikfabrik.

Poza tym w audycji – kolejna porcja nagrań zmarłego niedawno Olivera Knussena.

***

Tytuł audycji: Letnia noc

Prowadzenie: Adam Suprynowicz

Data emisji: 23.07.2018

Godzina emisji: 23.00

jp/mko

Zobacz więcej na temat: muzyka współczesna
Czytaj także

"Nie ma dróg, trzeba wędrować". Muzyka Luigiego Nona

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2018 09:24
Ostatnie wydanie audycji było kontynuacją i rozszerzeniem programu, którego bohaterem był Luigi Nono - jeden z najwybitniejszych kompozytorów dwudziestowiecznej awangardy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czas muzyczny Bernda Aloisa Zimmermanna

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2018 17:03
W marcu minęło 100 lat od urodzin jednego z najwybitniejszych niemieckich kompozytorów powojennych, trochę niedocenianego poza swoim krajem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

György Ligeti - twórca osobny

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2018 12:00
Bohaterem "Bariery dźwięku" był jeden z czołowych twórców muzyki XX wieku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fluxus. Pół wieku kontrowersji

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2018 14:20
"Fluxus to wrzód na tyłku sztuki" - pisał Ben Vautier, jeden z twórców, których zaliczano do tego ruchu. Jak widać, ten nurt w sztuce jest niezwykle trudny do zdefiniowania, choć istnieje w świadomości artystów i odbiorców oraz w refleksji teoretyków.
rozwiń zwiń