Czy kompozytorom potrzebny jest system?

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2018 17:05
Muzyka artystyczna XX w. - przy całej swojej kontrowersyjnej swobodzie - bynajmniej nie uciekła od systemu, na co można było liczyć, obserwując jej początki…
Audio
  • Czy kompozytorom potrzebny jest system? (Bariera dźwięku/Dwójka)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: Pixabay/dom. publiczna/StockSnap

droga1200.jpg
"Nie ma dróg, trzeba wędrować". Muzyka Luigiego Nona

Arnold Schoenberg czy Josef Matthias Hauer pisali z początku utwory atonalne, swobodne, szybko jednak zapragnęli tę swobodę skodyfikować. Pełne kompleksy dwunastotonowe pojawiają się niezależnie w utworach dadaisty Jefima Gołyszewa, kompozycjach Mikołaja Rosławca, Alfreda Caselli, Fritza Heinricha Kleina czy Mikołaja Obuchowa.

Niektórzy opisują te początki jak wyścig o palmę pierwszeństwa - jednak to Schoenberg w powszechnym mniemaniu kojarzony jest z odkryciem dodekafonii jako systemu, z którego wywodzi się ogromna część późniejszej muzyki europejskiej. Serializm totalny, rozwinięty po II wojnie światowej, także w tych poszukiwaniach miał swoje źródło.

Tylko właściwie po co kompozytorom system? Jak się ma do potrzeby ekspresji?

***

Tytuł audycji: Bariera dźwieku

Prowadzi: Adam Suprynowicz

Gość:  dr Iwona Lindstedt (muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego)

Data emisji: 4.05.2018

Godzina emisji: 22.30


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dźwięk "C" jest centrum tonalnym utworu Terry'ego Riley'a

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2018 10:21
- Partytura składa się z 53. fraz, które zawierają od kilku do kilkunastu dźwięków. Ich kolejność jest dowolna, niektóre z nich można porzucać, inne rozwijać. Obligatoryjny jest tylko dźwięk C, który nadaje utworowi puls - mówił w Dwójce Topolski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Głos kobiet w muzyce współczesnej

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2018 12:25
Zawód kompozytor był przez długie lata domeną mężczyzn. Kompozytorki w historii muzyki europejskiej były raczej wyjątkami. Ostatnio zdaje się to powoli zmieniać. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy Lutosławski był twórcą awangardowym?

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2018 12:36
W "Barierze dźwięku" rozmawialiśmy m.in. o estetycznych poglądach znakomitego polskiego kompozytora.
rozwiń zwiń