Ekspozycja "Magdalena Abakanowicz. Tkanina to przestrzeń" prezentuje przekrojowy wybór jej dzieł: od wczesnych tkanin użytkowych, przez przełomowe Abakany, po rzeźby i rysunki badające kondycję człowieka. Wystawa, również poprzez swoją lokalizację, pozwala lepiej poznać twórczość artystki.
>>> Wysłuchaj rozmowy na stronie podcastowej Polskiego Radia
"Magdalena Abakanowicz. Tkanina to przestrzeń"
"Historia lubi zataczać koło. Historia sztuki także. Ten wirowy ruch dziejów trudno zatrzymać – zwłaszcza w miejscu wzniesionym na planie koła… - czytamy w informacji. Wystawa stanowi panoramiczny przegląd twórczości jednej z najwybitniejszych polskich artystek XX i XXI wieku.
Czytaj także:
Magdalena Abakanowicz
Magdalena Abakanowicz to artystka, która nieustannie podkreślała wpływ natury na swoją twórczość. - Dorastanie w otoczeniu lasów znalazło odbicie w całej jej sztuce – od organicznych tkanin przestrzennych, w których można było skryć się niczym w lesie, po wizje "architektury arborealnej": monumentalnych wieżowców na kształt drzew, porośniętych roślinnością - zaznaczają organizatorzy
Magdalena Abakanowicz była rzeźbiarką i twórczynią tkanin. Światowe uznanie przyniosły jej przełomowe prace z lat 60. – monumentalne, organiczne, przestrzenne kompozycje z włókien, nazwane od jej nazwiska Abakanami. - To one wprowadziły tkaninę do obszaru sztuki współczesnej, wyzwalając ją z funkcji dekoracyjnej i użytkowej. Zwycięstwo na Biennale w Lozannie – najważniejszej wówczas wystawie tkaniny – przyniosło artystce międzynarodową sławę i ugruntowało pozycję polskiej szkoły tkaniny, której stała się czołową przedstawicielką - zanzaczają twórcy ekspozycji.
Monumentalne instalacje
Abakanowicz rozwijała monumentalne instalacje, badając relacje człowieka z otoczeniem. Powstawały serie rzeźb: "Głowy", "Postacie siedzące", "Tłum", "Plecy" czy "Embriologia", przedstawiające anonimowe, często bezgłowe figury, będące metaforą kondycji człowieka we współczesnym świecie.
Choć nazwisko Magdaleny Abakanowicz najczęściej przywodzi na myśl monumentalne, przestrzenne Abakany, jej artystyczna droga rozpoczęła się od tkaniny użytkowej. - Jej twórczość nieustannie ewoluowała – od tkaniny, przez rzeźbę, po instalacje w przestrzeni publicznej – zawsze z mistrzowską konsekwencją i odwagą przekraczania własnych dokonań. Wystawa ukazuje te etapy, tworząc opowieść o twórczej drodze artystki - podkreślał kurator Cezary Lisowski.
Wśród prezentowanych na ekspozycji prac szczególne miejsce zajmuje Black Ball (1968) – przestrzenna forma przypominająca kokon, organiczną kulę, wykonana z farbowanego sizalu. Wpisuje się ona w charakterystyczne dla Magdaleny Abakanowicz dążenie do tworzenia dzieł na pograniczu rzeźby i tkaniny, w których surowość materiału współgra z biomorficzną formą.
***
Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku
Prowadzenie: Katarzyna Sanocka
Gość: Cezary Lisowski (kurator wystawy)
Data emisji: 3.10.2025
Godz. emisji: 22.30
IAR/PAP/zchowaniec