"Nie ma dróg, trzeba wędrować". Muzyka Luigiego Nona

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2018 09:24
Ostatnie wydanie audycji było kontynuacją i rozszerzeniem programu, którego bohaterem był Luigi Nono - jeden z najwybitniejszych kompozytorów dwudziestowiecznej awangardy.
Audio
  • Rozwinięcie tematu o muzyce Luigiego Nona (Bariera dźwięku/Dwójka)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Krivosheev Vitaly/Shutterstock.com

muzyka współczesna 1200.jpg
Luigi Nono. Kompozytor politycznie zaangażowany

Odcinek ten został zdominowany przez muzykę: przedstawiliśmy dwa utwory włoskiego twórcy z początku i końca jego drogi twórczej. Pierwszym arcydziełem na liście kompozycji Nona było "Il canto sospeso" (1955-56), poruszający utwór antywojenny napisany do fragmentów listów skazanych na śmierć członków ruchu oporu z całej Europy. W ostatnim okresie swojego życia Nono skomponował całą serię utworów inspirowanych zdaniem, które przeczytać można na murze klasztoru franciszkanów w Toledo: "Caminantes, no hay caminos, hay que caminar" ("Wędrowcy, nie ma dróg, trzeba wędrować"). Ostatni utwór cyklu o wymownym tytule "Hay que caminar... sognando" ("Trzeba wędrować... marząc") jest zarazem ostatnim ukończonym dziełem kompozytora.

Muzyki Luigiego Nona słuchaliśmy w nagraniach jego bliskich współpracowników: Claudia Abbada i Gidona Kremera.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwieku

Prowadzi: Adam Suprynowicz

Data emisji: 20.04.2018

Godzina emisji: 22.30

jp/bch/pg

Zobacz więcej na temat: Włochy muzyka współczesna
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Edgar Varèse i równouprawnienie dźwięków

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2018 17:13
Zapraszamy na dźwiękowy przewodnik po dwóch kompozycjach: "Hyperprism" (1923) i "Ecuatorial" (1934) Edgara Varese'a.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dźwięk "C" jest centrum tonalnym utworu Terry'ego Riley'a

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2018 10:21
- Partytura składa się z 53. fraz, które zawierają od kilku do kilkunastu dźwięków. Ich kolejność jest dowolna, niektóre z nich można porzucać, inne rozwijać. Obligatoryjny jest tylko dźwięk C, który nadaje utworowi puls - mówił w Dwójce Topolski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Głos kobiet w muzyce współczesnej

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2018 12:25
Zawód kompozytor był przez długie lata domeną mężczyzn. Kompozytorki w historii muzyki europejskiej były raczej wyjątkami. Ostatnio zdaje się to powoli zmieniać. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy Lutosławski był twórcą awangardowym?

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2018 12:36
W "Barierze dźwięku" rozmawialiśmy m.in. o estetycznych poglądach znakomitego polskiego kompozytora.
rozwiń zwiń