Béli Bartóka podróże w czasie

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2017 23:59
W "Barierze dźwięku" zastanowimy się, co u Béli Bartóka jest tradycyjne, a co nowoczesne, a także na czym polega odrębność kompozytora.
Audio
  • Béli Bartóka podróże w czasie (Bariera dźwięku/Dwójka)
Figurka Bli Bartóka (zdj. ilustracyjne)
Figurka Béli Bartóka (zdj. ilustracyjne)Foto: DmyTo / Shutterstock.com

"Muzyki Bartóka słuchamy ponad tendencjami i prądami, jakby w innych wymiarach, nie zestawiając jej z niczym innym, gdyż nie miałoby to dla jej poznania żadnego znaczenia" - pisał przed laty Bogusław Schaeffer. Z jakiegoś powodu o twórczości Bartóka - rówieśnika Strawińskiego, kilka lat młodszego od Schönberga - rzadko mówi się w kontekście muzyki współczesnej. Spróbujemy więc umieścić Bartóka w genealogii muzyki XX wieku.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku

Prowadzi: Adam Suprynowicz

Gość: Marcin Krajewski (muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego)

Data emisji: 21.04.2017

Godzina emisji: 23.00

mc

Czytaj także

Andrzej Kwieciński: nasiąkam barokiem

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2016 11:00
- Na co dzień słucham muzyki dawnej. To jest moja miłość. Nawet podczas mechanicznych aspektów kompozycji słucham muzyki baroku - zdradzał laureat Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów z 2014 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Licht". Siedmiodniowa opera Stockhausena

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2017 17:10
O monumentalnym dziele operowym w "Barierze dźwięku" opowiadała Monika Pasiecznik, biografka i badaczka twórczości Karlheinza Stockhausena.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy to jeszcze jest muzyka?

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2017 14:00
Jak definiować muzyczną sztukę w kontekście konceptualizmu? W "Barierze dźwięku" poszukiwaliśmy odpowiedzi na to pytanie razem z Pawłem Szroniakiem, kuratorem i redaktorem prowadzącym poświęconego konceptualizmowi. 29. numeru pisma "Glissando".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Sinfonia" Luciana Beria i inne muzyczne rewolucje

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2017 09:00
Gościem "Bariery dźwięku" był hab. Krzysztof Szwajgier z Akademii Muzycznej w Krakowie, z którym rozmawialiśmy o tym, jakie zmiany w muzyce przyniósł 1968 rok.
rozwiń zwiń