Czy Lutosławski był twórcą awangardowym?

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2018 12:36
W "Barierze dźwięku" rozmawialiśmy m.in. o estetycznych poglądach znakomitego polskiego kompozytora.
Audio
  • Estetyczne poglądy Witolda Lutosławskiego (Bariera dźwięku/Dwójka)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/SunnyGraph

lutosławski_663x364.jpg
Witold Lutosławski - serwis specjalny Polskiego Radia

Witold Lutosławski jeszcze za życia doczekał się pozycji klasyka, której umacnianie można było zaobserwować w roku stulecia jego urodzin, 19 lat po śmierci kompozytora. Wydana wtedy monografia Andrzeja Chłopeckiego przedstawia Lutosławskiego jako autora syntezy tego, co najważniejsze w muzyce XX wieku. Lutosławski z pewnością przyczynił się do rozwoju polskiego modernizmu, twierdził jednak zarazem, że "nowość starzeje się najszybciej". W swoich utworach próbował nowych technik, a jednak rzadko (jeśli w ogóle) bywał radykalny.

Czy zatem Lutosławski był twórcą awangardowym? Wraz z muzykolog dr Ewą Schreiber próbowalismy odpowiedzieć w audycji na to pytanie, analizując estetyczne poglądy kompozytora.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwieku

Prowadzi: Adam Suprynowicz

Gość: dr Ewa Schreiber (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Data emisji: 23.03.2018

Godzina emisji: 22.30

jp/mko/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Muzyczne szyfry Oliviera Messiaena

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2017 14:20
W "Barierze dźwięku" wysłuchailiśmy drugiej części opowieści o gigancie muzyki XX wieku. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zygmunt Mycielski i współczesność

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2017 17:02
Przypadające w tym roku 110. rocznica urodzin i 30. rocznica śmierci Zygmunta Mycielskiego to świetny powód do rozmowy o pozycji tego kompozytora, publicysty, pisarza i krytyka muzycznego oraz o jego wkładzie w polską kulturę muzyczną.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Edgar Varèse i równouprawnienie dźwięków

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2018 17:13
Zapraszamy na dźwiękowy przewodnik po dwóch kompozycjach: "Hyperprism" (1923) i "Ecuatorial" (1934) Edgara Varese'a.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dźwięk "C" jest centrum tonalnym utworu Terry'ego Riley'a

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2018 10:21
- Partytura składa się z 53. fraz, które zawierają od kilku do kilkunastu dźwięków. Ich kolejność jest dowolna, niektóre z nich można porzucać, inne rozwijać. Obligatoryjny jest tylko dźwięk C, który nadaje utworowi puls - mówił w Dwójce Topolski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Głos kobiet w muzyce współczesnej

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2018 12:25
Zawód kompozytor był przez długie lata domeną mężczyzn. Kompozytorki w historii muzyki europejskiej były raczej wyjątkami. Ostatnio zdaje się to powoli zmieniać. 
rozwiń zwiń