X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Mona Lisa już nie istnieje

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2011 06:01
– Ten nieszczęsny obraz Leonarda jest dla kultury stracony, jego już właściwie nie ma – mówiła prof. Maria Poprzęcka w Dwójkowej dyskusji o popularyzacji sztuki.
Audio

Malarstwo nie jest tematem, którym chętnie zajmują się współczesne media. Jeśli telewizyjny czy prasowy odbiorca spotyka materiał o jakimś malowidle, wiąże się to  najczęściej z czymś sensacyjnym (choćby z metaforyczną wiadomością o unicestwieniu najsłynniejszego obrazu świata…). – Kradzież, zniszczenie, gigantyczna cena. To pomaga sztuce przedrzeć się na pierwsze strony gazet mówiła dr Grażyna Bastek, historyk sztuki znana słuchaczom Dwójki z cyklu "Jest taki obraz". W dyskusji, w której uczestniczyli również: prof. Maria Poprzęcka oraz prowadzący "Sezon na Dwójkę" Michał Montowski, rozmawiano o tym, jak popularyzować sztukę, jak mówić o obrazach, jak uczyć się je oglądać.

W rozmowie przywołano między innymi przykład dzieła, które mówiąc językiem marketingowym, sprzedało się znakomicie. Na czym polega fenomen "Mony Lisy", że wizerunek ten niezmiennie przyciąga tłumy turystów do Luwru, że rozpala wyobraźnię uczonych i artystów? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Wiąże się to może z tym, że – jak mówiła Maria Poprzęcka – dzieje "Mony Lisy" to nie dzieje obrazu, a dzieje wyobrażenia przedstawionej na nim kobiety. Znakomita badaczka podkreśliła również, jak swoiście niszcząco wpływa na sztukę wykorzystanie jej w popkulturze, nadprezentacja wizerunku w kulturze masowej.  – Ten nieszczęsny obraz dla kultury jest stracony – mówiła. – Został już całkowicie unicestwiony przez te wszystkie popkulturowe użycia i nadużycia. Jego już właściwie nie ma.

Główna część dyskusji dotyczyła jednak właściwej - dostosowaniej do konkretnych odbiorców, nowoczesnej - popularyzacji sztuki.

- Uważam, że upowszechnianie sztuki, wychodzenie ze swoich uniwersyteckich katedr, docieranie do publiczności, która czasem wcale na nas nie czeka to społeczny obowiązek uczonych - podkreślła prof. Poprzęcka.

Dr Grażyna Bastek opowiadała o swoim udziale w popularnym Dwójkowym cyklu "Jest taki obraz", wysłuchaliśmy fragmentów dwóch archiwalnych audycji (w jednej z nich usłyszeliśmy zrekonstruowany głos... Mony Lisy!), rozmowa dotyczyła m.in. również radiowego zachęcania do sztuki.

/

W audycji nie zabrakło także wzmianki o nowo wydanej książce dr Grażyny Bastek "Warsztaty weneckie- Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto" (Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego).To pierwsza w Polsce publikacja prezentująca, uzyskaną dzięki najnowszym badaniom fizykochemicznym, wiedzę o weneckich warsztatach artystycznych, o technikach mistrzów Serenissimy i używanych przez nich materiałach malarskich. Książka szczegółowo omawia funkcjonowanie warsztatów artystycznych największych weneckich mistrzów: Giovanniego Belliniego, Giorgiona, Tycjana i Tintoretta.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy odresowanej "do tych, do których przemawiają obrazy".

W galerii - fragmenty książki dr Grażyny Bastek.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zużyta Mona Lisa ma już 500 lat

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2011 12:08
Bohaterka słynnego obrazu Leonarda da Vinci to jedna z najciekawszych kobiet świata - symbol, ikona, przedmiot pielgrzymek, obiekt agresji i profanacji. Wciąż nikt nie zna tajemnicy jej uśmiechu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Neogotyk bez Boga?

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2011 16:33
To zaskakujące odkrycie polskiego historyka sztuki. Kościoły budowane w XIX wieku miały bardzo skomplikowaną symbolikę. Były miejsca poświęcone wyobrażeniom nieba, były też takie poświęcone demonom.
rozwiń zwiń