Utopia niedoskonała. "Wracać wciąż do domu" na deskach TR Warszawa

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2020 13:00
 - Mimo życia w wymarzonym społeczeństwie główna bohaterka przeżywa bunt. W ten sposób Le Guin ukazuje, że nawet najbardziej utopijne postulaty w kogoś trafiają - mówił w "Poranku Dwójki" Łukasz Wojtysko, autor adaptacji scenicznej książki Ursuli K. Le Guin "Wracać wciąż do domu".
Audio
  • Rozmowa z dramaturgiem Łukaszem Wojtysko o spektaklu TR Warszawa "Wracać wciąż do domu" (Poranek Dwójki)
Audio
  • Rozmowa z dramaturgiem Łukaszem Wojtysko o spektaklu TR Warszawa "Wracać wciąż do domu" (Poranek Dwójki)

Historia przedstawiona w spektaklu rozgrywa się setki lat po katastrofie klimatycznej. Ludzie ponownie zwracają się w stronę natury, a najważniejsza w społeczeństwie jest wspólnotowość. 

- Le Guin wyobraziła sobie sytuację, w której doszło - w odległej przeszłości, prawdopodobnie przed 20 tys. lat - do zmiany klimatu. Pojawiała się społeczność, która zmieniła swój stosunek do natury - przybliżał fabułę książki dramaturg Łukasz Wojtysko. - Nie ma tam polityki, nie ma masowej hodowli zwierząt. Nie ma hierarchii. W języku tych ludzi "brać" i "dawać" znaczy to samo. Nic nie jest dane na zawsze i nie ma prawa własności - opowiadał.

"Wracać wciąż do domu" miało premierę w Tokio, w listopadzie ub. roku, w ramach obchodów stulecia polsko-japońskich stosunków dyplomatycznych. Pokaz odbył się z japońską obsadą. - Część zespołu była polska, potem dołączyli japońscy twórcy - mówił o pracy nad spektaklem w Kraju Kwitnącej Wiśni Łukasz Wojtysko. - Pierwszy krok do budowania relacji w zespole polegał na zbudowaniu relacji fizycznych, bo bardziej intelektualne rzeczy powinny przyjść w drugiej kolejności - tłumaczył. 

Praca nad polską wersją spektaklu miała nieco inne założenia. - Kiedy myśleliśmy o tym, jak budować tę społeczność, skupialiśmy się bardzo na wspólnym muzykowaniu i śpiewaniu - wyjaśniał Łukasz Wojtysko. Jak dodał, znacząca była gra na instrumentach, takich jak 3 cytry, tuba wah-wah i misy tybetańskie, oraz oderwanie aktorów od stałych ról.

Spektakl "Wracać wciąż do domu" jest koprodukcją Festival/Tokyo, TR Warszawa oraz Instytutu Adama Mickiewicza. 

***

Audycja: Poranek Dwójki

Rozmawiał: Paweł Siwek

Gość: Łukasz Wojtysko (dramaturg) 

Data emisji: 4.03.2020

Godzina emisji: 8.30

uk/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Relacje drzew, owadów, grzybów i człowieka. "MYKOsystem" w Kordegardzie

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2020 16:12
- Interesuje nas zmiana podejścia do relacji z materiałami. Proponujemy przesunięcia w relacjach międzygatunkowych - tłumaczyła założenia warszawskiej wystawy "MYKOsystem" Agata Szydłowska, kuratorka tej ekspozycji, badaczka i wykładowczyni na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bułgarski Płowdiw. Kultura i miłość do Polski. Zobacz wideo

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2020 07:22
- Miłość do Polski w Bułgarii jest wielka, ale szczególnie w regionie Płowdiwu. Już od XIX wieku jest obecna w kulturze regionu trackiego - przyznała w "Poranku Dwójki" pianistka Sylwia Zaremba. 
rozwiń zwiń