Prof. Irena Poniatowska: Chopin czuł się poetą

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2021 12:25
- Twórczość Chopina jest typu emocjonalnego, a to dla poetów jest pożywka. Tam, gdzie nie ma emocji, zostaje rzeczywistość, a przecież wiersz musi od rzeczywistości uciekać w pewną nieskończoność, pewien absolut, musi nas odrywać - tłumaczyła w Programie 2 Polskiego Radia prof. Irena Poniatowska, muzykolog, autorka publikacji "Chopin w poezji".
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/Clyde242

Chopin, jego muzyka, ale także osobowość, historia życia, przedwczesna śmierć, wreszcie polskość - wszystko to niezmiennie przyciąga poetów. Na rynku wydawniczym pojawiła się praca prof. Ireny Poniatowskiej, która - jak czytamy w opisie - stanowi próbę realizacji jednej z największych romantycznych tęsknot sztuki, idei correspondence des arts, zogniskowanej na sylwetce i twórczości Fryderyka Chopina. 

Posłuchaj
08:34 Poranek Dwójki12 kwiecień 2021 08_35_56.mp3 Prof. Irena Poniatowska, muzykolog o publikacji "Chopin w poezji" (Poranek Dwójki)

 

Do napisania książki badaczkę zainspirowały dwa czynniki: miłość do poezji i metafory poetyckiej oraz czas, na który przypadło życie Chopina z kwitnącą wówczas korespondencją sztuk. - To jest odniesienie twórczości, postaci i postawy Chopina do poezji - podkreśliła badaczka.


fryderyk chopin 663x364.jpg
Fryderyk Chopin: zabierzcie przynajmniej serce me do Warszawy

- Podjęłam temat piękna w muzyce i w poezji. Od antyku poezja i muzyka były niezwykle związane, a w XIX wieku doszło do apogeum jedności tych sztuk - mówiła prof. Poniatowska. - Poezja w XIX wieku rządziła wszystkimi sztukami, dlatego że postawa poetycka była obowiązująca zarówno w sztuce wizualnej jak i w muzyce.

Czytaj także:

Także barwy obecne w kompozycjach Chopina w sposób skodyfikowany odzwierciedlają wiersze, o czym opowiadała rozmówczyni Dwójki. - On na fortepianie był kolorystą. Widziano to wszystko od bieli i srebra do czerni - opisywała. - Biel i srebro w momentach, kiedy poeta pisał o anielskości, o boskości muzyki Chopina, potem była cała gama la note blue, czyli błękitu, aż do ciemnego lazuru z pobłyskiem niebieskim i wreszcie czerń jako symbol wielkiej potencji twórczej i głębi. Tam nie było kolorów radości, cały ten kod to był właściwie tragizmem życia Chopina i jego emocji.

Źródło: Polska Poezja/Cyprian Kamil Norwid - Fortepian Chopina

Publikacja "Chopin w poezji" zawiera ok. 130 ilustracji malarstwa polskiego i europejskiego. 

*** 

Prowadziła: Dorota Gacek

Gość: prof. Irena Poniatowska (znawczyni Chopina)

Data emisji: 12.04.2021

Godzina emisji: 8.30

Materiał został wyemitowany w audycji Poranek Dwójki.

Czytaj także

Joanna Roszak: poezja pozwala wydobywać głos wtedy, kiedy jest to trudne

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2020 18:09
- Od początku pandemii, kiedy zabrakło mi bibliotek, a biblioteczki przyjaciół okazały się podobne do moich, byłam skazana na powrót do książek które już znałam. Wróciłam więc do wierszy i codziennie potwierdzałam prawdziwość formuły "gdzie życie – tam poezja" - opowiadała w Dwójce poetka i badaczka literatury.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Baczyński. Ta legenda jest wciąż żywa". Serwis specjalny

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 13:30
- Nasza opowieść o Krzysztofie Kamilu jest wielowymiarowa. Z jednej strony o poecie-żołnierzu, uczestniku Powstania, o znanym nam tragicznym finale, a z drugiej strony o chłopaku, który ukochał literaturę, malarstwo, przyrodę, muzykę. Który zostawił jedno z najpiękniejszych w naszej literaturze świadectw miłości - mówił w Dwójce Jacek Puciato o serwisie specjalnym Polskiego Radia, poświęconym Krzysztofowi Kamilowi Baczyńskiemu.
rozwiń zwiń