Palestyńczyk demoluje żydowskie mieszkanie

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2012 18:18
Ali uciekł z rodziną do Berlina z wojny w Libanie. Jego sąsiadem jest rosyjski Żyd – weteran wojenny Alexander. Ali, chcąc przypodobać się nowym kolegom, robi coś, z czego konsekwencji nie zdaje sobie chyba sprawy…
Audio
  • Daniel Strehlau i Ryszard Ronczewski nt. Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej
  • Z Piotrem Sommerem o jego twórczości rozmawia Iwona Smolka
Neil Belakhdar, Ryszard Ronczewsk w filmie Kadysz za przyjaciela
Neil Belakhdar, Ryszard Ronczewsk w filmie "Kadysz za przyjaciela" Foto: wjff.pl/mat. promocyjne

We wtorkowym "Poranku" zapowiadaliśmy Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej. W tym roku  zaprezentowanych zostanie w sumie 37 obrazów konkursowych, w tym 15 filmów fabularnych i 22 filmy dokumentalne. Są to najnowsze produkcje międzynarodowe. W latach 2011-2012 wszystkie filmy były pokazywane i zdobywały nagrody na kilkunastu najbardziej prestiżowych festiwalach świata, większość z nich nie była nigdy pokazywana w Polsce. Tegoroczny festiwal dedykowany jest Ethanowi i Joelowi Coenom, którym została przyznana Honorowa Kamera Dawida 2012 za odwagę i wnikliwość w pokazywaniu tematyki żydowskiej oraz unikatowy wkład w światową kinematografię.
Filmem otwarcia będzie "Zagubiony czas" w reż. Anny Justice. Opowiada on niesamowitą historię miłości Żydówki i Polaka, którzy poznali się w obozie koncentracyjnym. Po udanej ucieczce muszą się jednak rozdzielić. Czy jeszcze kiedyś się spotkają?

Naszymi gośćmi byli: Daniel Strehlau - dyrektor festiwalu i Ryszard Ronczewski - aktor, odtwórca głównej roli w  filmie "Kadysz za przyjaciela" (to słodko-gorzka opowieść o współczesnych relacjach Żydów i Palestyńczyków na przykładzie Aleksandra i Aliego - mieszkańców Berlina).
Przedstawiliśmy również jednego z gości Festiwalu Conrada - Piotra Sommera. Jego poezja i twórczość translatorska wyznaczyła nową jakość w poezji polskiej. Znajdujemy u niego czułą uwagę dla rzeczy powszednich, chęć uwznioślenia zwykłych sytuacji, kontrapunktowaną przez obracanie patosu codzienności w żart. Sommer staje się antropologiem języka, lubi jego muzykę, i szukając jej, bawi się, wyginając składnię, zderzając słowa oraz intonacje z rozmaitych repertuarów języka, niskiego i wysokiego. Jego poezja to często teatr głosów podsłuchanych i różnych gatunków mowy, co w połączeniu z przywiązaniem do konkretu, wyróżnia ją i czyni rozpoznawalną. Właściwa jego poezji dykcja – bliska codzienności oraz mówionemu językowi, nazywana czasem głośnym myśleniem – w znaczący sposób wpłynęła na młodą polską poezję lat 90.  
Audycja Izabeli Żukowskiej.
23 października (wtorek)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Festiwal Conrada w Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2012 11:19
Transmisja wideo ze spotkania z Orhanem Pamukiem. Komentarze, relacje, rozmowy. Program 2 Polskiego Radia zaprasza na krakowski Festiwal Conrada, wielkie święto literatury.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pamuk współczesnym Conradem?

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2012 17:35
- Traktowany przez media jako dyżurny intelektualista świata, dla nas jest przede wszystkim pisarzem, który swobodnie porusza się między światem wschodnim a zachodnim - mówił profesor Michał Paweł Markowski, dyrektor krakowskiego Festiwalu Conrada.
rozwiń zwiń