X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wstydliwa broda papieża

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2014 16:30
Dr Grażyna Bastek mówiła tym razem o "Portrecie Juliusza II" pędzla Rafaela Santiego. To jeden z najznakomitszych portrteów papieskich, do którego odnosili się malarze późniejsi, choćby Velasquez i Bacon.
Audio
  • Wstydliwa broda papieża (Jest taki obraz/Dwójka)
Rafael Santi, Portret Juliusza II (fragment)
Rafael Santi, Portret Juliusza II (fragment)Foto: wikipedia, domena publiczna

Obraz namalowany został na zlecenie Juliusza II w latach 1511–1512. Przedstawia papieża jako siedzącego w fotelu starego, zmęczonego, i zamyślonego człowieka. Broda Juliusza II została zapuszczona na znak upokorzenia w latach 1511–1512, gdy w jednej z kampanii wojskowych utracił on Bolonię. Ten fakt z życia papieża pozwala na określenie daty powstania dzieła. Biała broda kontrastuje z czerwonym tłem i zieloną kotarą.
Portret, wraz z innym obrazem Rafaela przedstawiającym Madonnę, został wystawiony w kościele Santa Maria del Popolo w Rzymie. Tam widział go biograf Rafaela Giorgio Vasari. W 1591 roku obraz trafił do zbiorów Scipiona Borghese, a następnie do kolekcji angielskiej Johna Juliusa Angersteina. W 1824 roku został zakupiony przez National Gallery w Londynie.

Audycję z cyklu "Jest taki obraz" przygotował Michał Montowski.

mm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Leonardo da Vinci - artysta doskonały

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2019 07:10
- Leonardo da Vinci od małego dziecka miał ten dar, że umiał się uczyć sam. Obserwował otaczający go świat i jak nie umiał jeszcze pisać, to tylko rysował, a kiedy nauczył się pisać, to rysował i notował - mówiła historyk sztuki dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rafael, bóg sztuki odrodzenia

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2014 14:40
W audycji "W stronę sztuki" słuchaliśmy gawęd dr Bożeny Fabiani o włoskim malarzu i architekcie doby renesansu - Rafaelu Santim z Urbino, nazywanym "boskim artystą", ponieważ urodził się i zmarł w dzień Wielkiego Piątku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Giorgio Vasari – spisał żywoty artystów

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2015 06:00
Jego dziełem życia są "Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów". – Do dziś każdy, kto zajmuje się dziejami sztuki zaciąga dług wdzięczności wobec tego człowieka – podkreślała dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co Parmigianino zobaczył w wypukłym lustrze?

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2014 13:00
"Któregoś dnia Francesco zaczął malować własny portret, przeglądając się tym celu w wypukłym lustrze, jakich używają golarze. [..] jął z wielkim kunsztem kopiować wszystko, co ujrzał w zwierciadle." Tak genezę słynnego obrazu Parmigiannino opisał Vasari. O dziele opowie w Dwójce Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pierwsze selfie pochodzi z szesnastego wieku

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014 10:00
– Parmigianino jako 21-latek namalował ten obraz w jednym celu. Chciał pokazać, co potrafi, udowodnić swój talent i zaprezentować samego siebie na dworze papieskim w Rzymie – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o obrazie "Autoportret w wypukłym lustrze".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Arcydzieło Scipione Pulzone w ramach przeprosin

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2014 14:00
Choć Scipione Pulzone nie jest malarzem bardzo znanym, to na jego dziełach wzorowały się rzesze artystów. Z tym samym zaangażowaniem malował biblijne sceny i portrety możnych, a sława jego obrazów dotarła do obu Ameryk i Afryki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Młodzieńcze, gdzie jesteś?

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2014 11:50
Na początku XIX wieku w zbiorach rodziny Czartoryskich znalazły się trzy niezwykle cenne obrazy: "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci, "Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem" Rembrandta van Rijna oraz "Portret młodzieńca" Rafaela Santi. Ten ostatni do dzisiaj nie wrócił po wojnie do polskiej kolekcji.
rozwiń zwiń