X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Garderobiany". Zwycięstwo teatru nad wojną

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2019 16:15
W "Wieczorze ze słuchowiskiem" zaprosiliśmy na adaptację sztuki Ronalda Harwooda, której akcja rozgrywa się w czasie wojny, gdy wydawało się, że teatr, jak wszystko wokół, skazany jest na nieistnienie.
Słuchowisko Garderobiany. Od lewej:  Jerzy Schejbal, Teresa Budzisz-Krzyżanowska i Władysław Kowalski
Słuchowisko "Garderobiany". Od lewej: Jerzy Schejbal, Teresa Budzisz-Krzyżanowska i Władysław KowalskiFoto: Wojciech Kusiński/PR

Nazwisko Ronalda Harwooda kojarzy się z tytułami wielu głośnych filmów – między innymi z "Pianistą" R. Polańskiego (w 2002 r. Harwood otrzymał Oscara w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany właśnie za "Pianistę"). Inne znane jego scenariuszowe adaptacje to m.in. "Miłość w czasach zarazy" czy "Motyl i skafander". Jest też autorem sztuk teatralnych.

Urodzony w 1934 roku w Kapsztadzie, w rodzinie żydowskiej (jego dziadkowie urodzili się w Warszawie), od 1951 mieszka w Londynie. W młodości przez kilka lat należał do zespołu grywającego repertuar szekspirowski w prowincjonalnych teatrach. Zespołem tym kierował wybitny angielski tragik – Sir Donald Wolfit. Harwood był jego garderobianym, a potem biografem. Nie da się zaprzeczyć, że moje wspomnienia z czasów, kiedy każdy wieczór spędzałem w garderobie Wolfita, były częściową inspiracją tej sztuki – powiedział w jednym z wywiadów autor "Garderobianego".

Akcja sztuki rozgrywa się w czasie wojny, gdy wydawało się, że teatr, jak wszystko wokół, skazany jest na nieistnienie. Zdesperowany kierownik jednego z teatrów postanawia odwołać "Króla Leara", w którym miał zagrać Sir – aktorski mistrz będący u schyłku swojej kariery. Mimo trudnej sytuacji garderobiany Norman zapobiega odwołaniu spektaklu. Teatr jest przecież dla publiczności. Tego uczył go w początkach pracy w zespole sam Sir.

Relacje Garderobianego z Sirem – postaci mocno skontrastowanych, ale i jakoś się uzupełniających – to niezwykle interesująca gama przeróżnych odcieni uczuć: przyjaźni, oddania, wierności, zaufania, gniewu, rezygnacji. Gama do wygrania przez aktorów.

"Garderobiany" okazał się spektakularnym sukcesem Harwooda. Sztukę grano w 40 krajach, przetłumaczono ją na blisko 30 języków. Z polskich inscenizacji należy wymienić choćby trzy: w warszawskim Teatrze Powszechnym (Zbigniew Zapasiewicz i Wojciech Pszoniak reż. Z. Hübner, 1986), we wrocławskim Teatrze Polskim (Igor Przegrodzki i Jerzy Schejbal reż. M. Wojtyszko, 1990) oraz w Teatrze Ateneum (Gustaw Holoubek i Marian Kociniak reż. K. Zaleski, 1997). Warto dodać, że ukazała się też filmowa wersja "Garderobianego" (1983, pięć nominacji do Oskara).

Autor: Ronald Harwood

Przekład: Michał Roniker

Reżyser: Maciej Wojtyszko

Realizator: Andrzej Brzoska

Opracowanie muzyczne: Marian Szałkowski

Obsada: Jerzy Schejbal - Norman, Władysław Kowalski - Sir, Teresa Budzisz-Krzyżanowska - Żona Sira, Joanna Jeżewska - Madge (inspicjentka), Andrzej Blumenfeld - Geoffrey, Adam Woronowicz - Oxenby/Głos Gloucestera, Lidia Sadowa - Irena, Jan Molga - Głos Kenta, Grzegorz Kwiecień - Głos Edmunda, Maciej Wojtyszko - Głos Szlachcica/Głos Albanego

***

Tytuł audycji: Wieczór ze słuchowiskiem

Data emisji: 12.10.2019

Godzina emisji: 19.00

pg/mko

Zobacz więcej na temat: słuchowisko
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Dwa Teatry". Słuchowiska przed publicznością

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2019 12:32
- Najciekawsza jest ta konfrontacja własnych wyobrażeń i projekcji z publicznością - podkreślał Wojciech Tomczyk, opowiadając o Festiwal Teatru Telewizji i Teatru Polskiego Radia "Dwa Teatry".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Katarzyna Dąbrowska: w słuchowisku "Oni" mówimy o artystach

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2019 09:00
- To opowieść o tym, że podporządkowanie sztuki ideologii jest jej niszczeniem. Dla Witkacego to jest koniec świata - o premierowym słuchowisku Dwójki opowiadała na antenie znakomita aktorka.
rozwiń zwiń