Yulianna Avdeeva: ciężko dziś mówić o szkołach narodowych

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2015 13:50
- Kiedyś można było mówić, że cechą szkoły rosyjskiej był piękny, ciepły dźwięk i gra pełna emocji. Dziś się wszystko zglobalizowało - mówiła artystka na festiwalu "Chopin i jego Europa".
Audio
  • Julianna Awdiejewa na festiwalu "Chopin i jego Europa". (PR, 30.08.2015)
Yulianna Avdeeva naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 5 lat pod kierunkiem Eleny Ivanovej, z którą pracowała także jako studentka Rosyjskiej Akademii Muzyki im. Gniesinych
Yulianna Avdeeva naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 5 lat pod kierunkiem Eleny Ivanovej, z którą pracowała także jako studentka Rosyjskiej Akademii Muzyki im. GniesinychFoto: Kancelaria Prezydenta Polski, GFDL 1.2, Wikimedia Commons

- Świat się otworzył. Można jeździć na kursy mistrzowskie, uczyć się u różnych pedagogów, słuchać nagrań w internecie i w oparciu o to tworzyć indywidualny styl - zauważała Yulianna Avdeeva w rozmowie z Anną Skulską.

Pianistka sama chętnie wykonuje utwory rosyjskich kompozytorów, powstałe w latach 20. i 30. XX wieku. Na festiwalu "Chopin i jego Europa" wykonała Rapsodię na temat Paganiniego op. 43 Sergiusza Rachmaninowa. - Znajduję w tej kompozycji dużo więcej niż tylko elementy wirtuozowskie. Jest tam wspaniały humor i satyra, a każda wariacja jest inna w nastroju - podkreślała.

serwis specjalny
Chopin i jego Europa 2015 1200.jpg
Chopin i jego Europa 2015

W rozmowie nie zabrakło wspomnień tryumfu na Konkursie Chopinowskim w 2010 roku. Yulianna Avdeeva wyjawiła, co, jej zdaniem, jest najważniejsze w wykonywaniu dzieł Chopina.

***

Rozmawiała: Anna Skulska

Gość: Yulianna Avdeeva (pianistka)

Data emisji: 29.08.2015

Godzina emisji: 21.00

Materiał wyemitowano w audycji "Podróż na jeden koncert".

bch/mc

Czytaj także

Anderszewski: uznałem, że to mnie wzbogaci

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2015 19:03
- Nie mam dużego doświadczenia ze śpiewakami i z tym repertuarem - mówił w Dwójce ceniony pianista, który na festiwal "Chopin i jego Europa" przygotował recital pieśni Roberta Schumanna.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tobias Koch i zagadka czarnych fortepianów

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2015 14:00
- Gdy używamy Yamahy, Beiersdorfa czy Steinwaya to w jakimś sensie wszystko brzmi tak samo. Straciliśmy tę cudowną różnorodność fortepianów - mówił w Dwójce wybitny pianista.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Władimir Aszkenazi - pianista o sercu dyrygenta

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2015 12:07
- Gdy po raz pierwszy usłyszałem orkiestrę, byłem całkowicie oczarowany - mówił o początkach swojej miłości do muzyki symfonicznej dyrygent Władimir Aszkenazi.
rozwiń zwiń